Tuesday, February 22, 2011

Doa Sebelum Makan

Salam... tadi tengah online2 FB, tetiba kawan saya bagi doa makan... maybe sebab malam tadi kitorang kuar makan kot, sbb tu la dia teringat nk bagi doa mkn ni... (^_^) apapun, sharing is loving... tak salah berkongsi kan??  Selepas membaca doa makan, korang baca la doa ni, lepas tu baru la makan...InsyaAllah berkat hidup.... =D

"Ya Allah, aku bersyukur di atas kurniaan nikmat rezeki yang telah engkau berikan... Berkatilah diri ku... Semoga dengan rezeki ini juga, kami akan mendapat kesihatan yang berpanjangan agar aku dapat lebih beramal dan beribadah kepadamu ya Allah... Lindungilah aku dan jauhkan lah diriku dari kemudaratan melainkan dengan keizinan Mu ya Allah... 
Amin, yarabbalalamin.."

Bacalah dengan tenang, ikhlas dan yakin... InsyaAllah... ^^,)

.
.

No comments:

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~