Saturday, June 18, 2011

Chemistry atau Serasi...

Reactions occur when a chemical get mix with other chemical, where electron (Positive and Negative) being push and pull by energy, react, and give a spark. Then it will slowly settle and the chemical is theoretically stable.

Love is one of chemical reaction. We meet, attracted by each other, try to understand and share our feelings. And when we admit that both of us in love, we are practically stable.
That's what they call "chemistry"

 
Serasi atau Chemistry..... Apa makna "Chemistry"? Chemistry seseorang boleh dipandang? Biasanya secara mentaliti kita akan katakan chemistry itu adalah persamaan pada pasangan...
Tetapi melalui kajian, chemistry atau serasi dalam erti berpasangan adalah perbezaan (Positive dan Negative) yang menjelaskan tentang sifat kedua pasangan tersebut.

Contohnya, kalau seorang dari pasangan itu adalah seorang yang pemarah (Negative), jadi yang seorang lagi adalah seorang yang penyabar dan pemaaf (Positive). Jika kedua-duanya adalah pemarah (Negative dan Negative), saya rasa tidak akan wujud keserasian diantara mereka, sebab tak ada yang nak mengalah, asyik kedua-duanya nak menang.
Jika seorang dari pasangan itu pelawak tidak semestinya seorang lagi juga adalah pelawak. Cuba bayangkan kalau kedua-duanya pelawak, dah tentu tidak ada sikap serius dalam hubungan tu.

Jadi, bersyukurlah dengan pasangan kita sekarang. Faktor dalam keserasian sebenarnya adalah sifat saling menyokong antara satu sama lain. Dengan menjadikan kekurangan yang ada pada pasangan kita sebagai suatu kekuatan pada diri kita. Kalau nak teruskan hubungan yang serasi, kita mestilah saling mengisi ruang kekosongan yang ada supaya hubungan yang kita bina itu menjadi lebih erat dan berkekalan.

Bagi golongan yang bergelar suami, bersyukurlah sekiranya mendapat seorang isteri yang kuat berleter. Kerana begitu indah ciptaan yang Maha Esa itu menjadikan kamu seorang yang sabar melayani kerenah isteri yang suka berleter.
Kamu mungkin akan merindui leteran isteri ketika berjauhan. Tetapi menerima setiap baris leteran isteri bukanlah bermakna anda hanya perlu akur dengan setiap kata-katanya, sebaliknya kamu perlulah bersifat tegas dan mungkin inilah yang dinamakan serasi dalam perhubungan...

TETAPI, kalau isteri yang kuat berleter sampai pijak kepala suami, agak-agak la.... hehehhehe~~~ (^___^)
.
.

No comments:

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~