Thursday, November 24, 2011

Ajar Aku Mendalami Islam...

Ya Allah... Itulah permintaannya dariku... Aku sendiri Jahil tentang agama Islam, bagaimana aku hendak mengajar orang lain pula untuk mendalami Islam??? Ya Allah.... Terus berlinang air mataku bila mengenangkan diri sendiri yang tak sempurna...


Sayang memang sayang, tapi halangan agama terlalu kuat... Dia sendiri sangat kuat dengan pegangan agama Kristiannya... Sebagai orang yang pernah menjadi penceramah Kristian bebas, sudah tentu kamu sendiri pun tahu betapa kuat asas agamanya... Kalau nak ditandingkan dengan aku yang................entah macam mana nak terangkan.. Ya Allah... Aku hanya mampu berdoa agar Engkau bukakan ruang pintu hatinya untuk mendalami Islam Ya Allah...

Katanya mungkin susah untuknya menerima Islam, jadi itulah sebab kenapa dia mohon bantuan untuk ditunjukkan bagaimana hendak mendalami agama Islam... Jawapanku??? ..................
Aku mohon agar dia bertanya dengan rakan2 rapat yang kuat asas agama Islam dan rakan2 sekampungnya yang pernah seagama dengannya yang kini dah ramai memeluk Islam. Selain itu, aku meminta supaya dia mendengar siaran radio IKIM (93.6).

Kalau tak silap....
Pada jam 6.30 pagi ada Tafsir Al-Quran yang banyak menceritakan pengajaran dan kisah perjuangan Nabi2 dan pada petangnya dalam jam 5 hingga 6 petang rancangan luahan dan pengalaman orang2 yang telah memeluk islam. 

Masa siaran tu agak tak pasti walaupun hari2 mendengar, sebab tak pernah terfikir nak pandang ke arah jam untuk mengetahui jam siaran... Hurmmm~~~ Sangat lalai....


Sebelum ni jugak, aku ada berikan buku bacaan santai yang ada terselit tentang Islam didalamnya, dan dia pun nampak berminat untuk membacanya... Alhamdulillah... Cuma masa membaca tak banyak disebabkan faktor masa berkerja... (-_-)

Aku tak tahu apa lagi yang harus aku lakukan untuk dia mendalami Islam... Kalau nak di ajak berjumpa Ustaz, mungkin belum masanya lagi... Aku hanya mampu berdoa agar dibuka pintu hatinya oleh Allah dan aku akan membantunya mendalami apa itu Islam... Aku percaya yang aku diperkenalkan kepadanya oleh Allah merupakan hidayah kepadaku supaya aku lebih mendekatkan diri kepada Allah..
Syukur Alhamdulillah....
.
.

No comments:

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~