Thursday, December 15, 2011

Bapak dan Bunga Mataharinya

Dalam diam-diam... Nampak je rock, tapi rupa-rupanya bapak saya ni Mat Bunga.. Keh3~~~ Dia ada sepokok bunga matahari kat depan rumah... Sepokok je la... Hehehe~~~ Tu pun tumbuh secara tak sengaja masa dia buang sampah kuaci Hamster kat laman rumah. Tak sangka pulak ada yang nak tumbuh, sebab ingatkan kuaci untuk Hamster semua dah mati.


Bila dah start tumbuh, bapak jaga pokok tu betul2 sampai gemuk... Tapi... Bunga yang keluar cuma sekuntum je... Tu pun kelopaknya macam tak sudi je nak keluar... Hehehhe~~~ Bermasalah betul pokok tu... (^_^)


Lama jugak bapak tunggu bunga dia matang, sebab nak kumpul kuaci dari bunga tu dan tanam balik banyak2... Dekat nak sebulan jugak la kott... Hurmmm~~~ (^_^)
Lepas je bunga tu tua dan kelopak dia tanggal, bapak terus potong sebab nak cabut kuaci... Semangat toll~~~ ishhh~~~


Tapi kuaci tu tak semua yang ada isi... Bapak bagi kami satu sorang, suruh rasa kuaci mentah... Tapi bukak je kosong, bukak je kosong... Hurmmm~~~ Bapak kata bunga tu tak cukup pollination... Yeke??? Saya pun tak tahu... Tapi ada jugak la yang berisi... Nanti dah dekat nak bulan puasa baru bapak tanam.. Sebab dia nak bunga tu penuh depan rumah time hari Raya... (^_^) Seronok.... Hehehhe~~~
.
.

No comments:

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~