Tuesday, May 17, 2011

Kepenatan dan Kelesuan Serta Cara Mengatasinya

Kita sering melihat pelajar mengantuk di bilik kuliah dan perkerja yang mengantuk di pejabat dan pelbagai lagi keadaan mengantuk. Keletihan atau mengantuk adalah sejenis penyakit atau sindrom dan kita sering kali mengatakan bahawa kurang tidur atau keletihan menjadi punca kita mengantuk seharian.

Sebenarnya, bukan hanya kurang tidur dan badan letih sahaja menjadi penyebab, ada beberapa lagi punca lain kerana cukup tidur dan terlebih tidur pun boleh menyebabkan mengantuk. 

Ni saya nak kongsi apakah punca kita sering mengantuk dan bagaimana cara untuk menanganinya.

No.1 : Tidak cukup tidur
Punca yang biasa kita dengar dan kesannya akan mempengaruhi konsentrasi dan kesihatan. Ini kerana orang dewasa perlukan tidur 7-8jam sehari. 
Cara Mengatasi : Menjaga jadual dan masa tidur setiap hari. Disiplinkan diri untuk mengikut jadual tidur jika boleh. 
No.2 : Sleep Apnea
Gangguan tidur disebabkan pernafasan yang tidak menentu atau terhenti seketika sewaktu tidur. Ia terjadi dalam 5 hingga 30 kali atau lebih dalam masa sejam. Setiap kali terhenti, kita akan terbangun seketika tapi mungkin kita tidak menyedarinya. Kesannya, kita akan kekurangan tidur walaupun kita merasakan kita tidur cukup 8 jam.
Cara Mengatasi : Menurunkan berat badan sekiranya terlebih berat, berhenti merokok dan tidur dengan alat bantuan penafasan (Breath Right) yang menjaga saluran nafas terbuka sepanjang malam.

No.3 : Makan Tidak menentu
Makan terlalu sedikit menyebabkan kelesuan dan makan makanan yang salah juga menjadi punca masalah. Makanlah dengan seimbang agar kadar gula dalam darah berada dalam sukatan yang normal bagi mengelakkan kelesuan yang disebabkan kadar gula menurun.
Cara Mengatasi : Sentiasa makan sarapan dan makanlah karbohidrat kompleks dalam setiap makanan. E.g. Roti, gandum & telur. Serta makan makanan ringan dengan kadar yang sedikit sepanjang hari untuk mengekalkan tenaga.

No.4 : Anemia
Punca keletihan utama pada wanita. Kehilangan darah ketika menstruasi boleh menyebabkan kekurangan zat besi. Sel darah merah adalah penting untuk membawa oksigen ke seluruh badan dan organ. 
Cara Mengatasi : Ambil suplemen zat besi dan makanan yang kaya dengan zat besi. E.g. Daging, hati, kerang, kekacang dan bijirin. 

No.5 : Kemurungan
Kesan kemurungan adalah gangguan emosi dan sakit kepala yang menyebabkan kehilangan nafsu makan, serta kehilangan tenaga. Sekiranya berlarutan sehingga 2 minggu, pergilah berjumpa doktor.
Cara Mengatasi : Jumpa pakar psikoterapi dan mendapatkan rawatan.

No.6 : Hypothyroidism
Tyroid adalah kelenjar pada leher yang mengawal metabolisme dimana tubuh menukar makanan menjadi tenaga. Apabila kelenjar kurang aktif dan fungsi metabolisme menjadi lembab, tubuh akan menjadi lesu dan berat badan akan bertambah.
Cara Mengatasi : Jalankan ujian darah, jika hormon tiroid rendah, hormon sintetik boleh diambil untuk menambah hormon.

No.7 : Kafein Berlebihan
Kafein dalam kadar yang sesuai boleh menambahkan konsentrasi. Tapi jika terlalu banyak, ia akan meningkatkan kadar denyutan jantung, tekanan darah dan sifat gemuruh. Ada kajian menunjukkan bahawa jika diambil berlebihan akan menyebabkan kelesuan pada sesetengah orang.
Cara Mengatasi : Kurangkan secara perlahan pengambilan kopi, teh, coklat, minuman ringan dan ubatan yang mengandungi kafein. Jika dihentikan seara mengejut, ia akan menyebabkan kelesuan dan kelelahan.


No.8 : Jangkitan pada saluran kencing (ISK)
Kita akan merasa kesakitan jika pernah dijangkiti ISK. Tanda-tanda jangkitan ISK adalah kelesuan, dan lakukan ujian air kencing untuk memastikannya.
Cara Mengatasi : Ambil antibiotik sekiranya terkena jangkitan ISK dan kelesuan biasanya akan hilang dalam masa seminggu. 

No. 9 : Diabetes
Untuk pesakit diabetes, kadar gula adalah tinggi dalam darah tetapi tidak memasuki sel-sel tubuh, dimana gula diperlukan untuk diubah menjadi tenaga. Hasilnya, tubuh akan menjadi lesu walaupun makan yang cukup.
Cara Mengatasi : Amalkan gaya hidup yang sihat seperti diet dan bersukan. Melakukan terapi insulin dan ubat-ubatan untuk membantu memproses gula dalam tubuh 

No. 10 : Dehidrasi (Kekurangan air)
Tubuh memerlukan air yang cukup untuk bekerja dengan baik dan sekiranya kita merasa haus, itu bermaksud kita telah mengalami dehidrasi.
Cara Mengatasi : Minum air yang cukup sepanjang hari sehingga air kencing menunjukan warna yang bersih (Putih/Kurang kuning), sebaik-baiknya 2 jam sekali. Minum 2 gelas air setiap kali sebelum dan selepas aktiviti seperti bersukan.

No. 11 : Penyakit jantung
Tanda-tanda sakit jantung adalah kita akan cepat merasa lelah atau denyutan jantung meningkat secara mendadak setiap kali melakukan kerja berat seperti membersihkan kawasan rumah.
Cara Mengatasi : Baiki gaya hidup, hentikan merokok, perubatan dan prosedur terapi untuk pesakit jantung bagi mengembalikan tenaga.

No. 12 : Masa tidur yang terganggu disebabkan waktu berkerja
Kerja pada syif malam boleh mengganggu jam tubuh kita. Kita akan merasa menganntuk ketika bekerja pada malam hari dan susah tidur pada siang hari.
Cara Mengatasi : Apabila perlu tidur pada siang hari, aturkan mood bilik tidur agar kita tetap boleh tidur walaupun pada siang hari. Gelabkan suasana bilik, senyap dan sejuk. Dapatkan ubatan dari doktor jika perlu dan masih susah untuk tidur.

No. 13 : Alergi Makanan
Alergi makanan boleh menyebabkan kita mengantuk, dan sesetengah alergi berlaku tanpa kita sedari kerana kesan alergi yang berlainan. Ada kesan alergi yang gatal, membengkak dan ada yang mengantuk.
Cara Mengatasi : Cuba pelbagaikan jenis makanan untuk mengesan apakah punca makanan yang mengantuk, atau jalankan ujian alergi di klinik untuk mendapatkan jawapan. 

No. 14 : CFS dan Fibromyalgia
Kita akan merasa kelesuan yang berlaku lebih dari 6 bulan sehinggakan menggangu urusan seharian jika mengalami CFS dan Fibromyalgia.
Cara Mengatasi : Aturkan jadual seharian, tetapkan masa tidur yang lebih baik dan mulakan aktiviti sukan yang ringan.

No. 15 : Kelesuan biasa yang tiada kaitan dengan perubatan
Lakukan aktiviti sukan yang ringan sekurang-kurangnya 20minit setiap sesi. Lakukan sekurang-kurangnya 3 kali seminggu sudah cukup untuk mengurangkan kelesuan tubuh.


Dah tau kan??? Jadi praktikkanlah dalam kehidupan seharian agar lebih sihat dan bertenaga sepanjang hari... (^____^)
.

Sunday, May 15, 2011

Jagung Si Guinea Pig / Tikus Belanda

Jagung ni pet baru saya... baru2 ni jugak pelihara... Jagung ni jinak macam kucing dan senang nak bawa main. Sekarang ni Jagung masih kecik, umur dalam 6 bulan dan saiz dia sekarang 6 inci panjang. Dia boleh membesar sampai besar macam kucing. Jagung comel dengan bulu dia yang panjang... Dia tak liar macam hamster atau tikus-tikus lain. Jagung ni manja sangat-sangat tau, dia suka dipeluk tapi pemalu dan suka menyorok... (^___^)

Ni rumah jagung, saya buat rumah jagung dengan laci besar dan cawan Mug lama... Comel... heheheh~~~ Cut-cost laa... Sebab kalau nak beli rumah jagung memang mahal, sebab rumah jagung kena besar kalau nak dia selesa... (^___^) Lagipun kalau letak kat rumah terbuka macam ni lagi senang kalau nak ambil dan bermain dengan dia. Bila-bila masa boleh ambik dan peluk bawa tengok TV... (^___^)

Tengok Jagung menyorok kat dalam rumah...Dalam cawan... heheheh~~~ Jagung ni pemalu dan suka menyorok, masa makan je dia nak keluar dari cawan tu... (^__^)

Hari ni saya bawa jagung ke pejabat, bawa dia jalan-jalan. Senang nak bawa Jagung jalan-jalan, sebab dia suka tidur kalau tempat tu tersorok dan selesa...

Sebelum bawa ke pejabat, Jagung mesti mandi dulu, baru la comel dan wangi... (^___^) Cara nak bagi mandi dia pun senang.
Letak air suam yang cetek kat dalam gayung atau baldi dan campurkan dengan shampoo haiwan, lepas tu letak je Jagung dalam air. Air tu jangan la tinggi sangat, setakat dapat rendam kaki dia je lah. Dia akan berenang-renang dengan gembiranya kat dalam air suam, TAPI tak boleh lama, nanti dia sakit. Masa dia tengah berenang, gosok-gosokkan bulu dia menggunakan tangan atau berus gigi kasar. Lepas tu, bilas badan dia dengan air suam bersih, dan lap sampai kering... (^____^) **Masa nak bagi mandi, kalau nak tuang shampoo ke bulu pun boleh, tapi payah nak bilas kalau shampoo pekat sangat dekat bulu.


Dekat pejabat, Jagung baik je... Dia tak lari sana sini, asyik makan... Tapi kesian tengok dia sejuk kena air-cond. Jadi saya buatkan bilik untuk Jagung... (^___^)

Tengok bilik Jagung... Comel kan??? Dia duduk je kat dalam bakul tu, dan saya tutup dengan kain tuala, biar dia panas sikit... Tadi Jagung menggeletar kesejukan, tapi sekarang dah takde lagi... (^__^)
.
.

Wednesday, May 11, 2011

Baru Ambil Lesen Memandu kerr???


Huahuahua~~~ Saya ni dah tua dah, tapi baru nak ambil lesen kereta... Kesian betul... (^____^) Sebelum ni takde rasa perlu pun nak ambil, sebab selesa parent atau adik saya hantar pegi sana sini. Tapi bila fikirkan pasal hari raya, haduiiii~~~ tak boleh jadi ni, raya nanti mesti ada lesen, kalau tak, macam mana nak pegi jalan. Sebelum ni, kalau saya nak jalan berhari raya, saya tumpang kawan je, kalau tak pun nanti bapak saya hantarkan. TAPIIII~~~ sekarang dah besar, mana boleh nak harap mak bapak lagi. Kena la berdikari sikit, umur dah 23 mak cik oiiii~~~ hadussss~~~ (~____~)
Saya ambil lesen kereta di >>>Klik>>> Pusat Belajar Memandu Cangiran ... Kalau pasal harga, saya tak kisah sangat, asalkan guru yang ajar tu besttt~~~ hehhehe~~~ Nama cikgu yang ajar saya tu Encik Zamri (016-8898837), Kalau berminat nak dia jadi cikgu, boleh cari dengan nombor tu... (^___^) orangnya kecil je dan lucu... Proses nak keluarkan lesen P pun cepat, sebab Encik Zamri ni tak cerewet dan cepat buat keja... =D
Encik Zamri ada bagi pakej masa saya daftar semalam, ni saya tunjukkan... =D TOTAL HARGA BIASA RM1067...

1st >>> Daftar untuk KPP (Kursus Pendidikan Pemandu), Kelas 5jam, Hari Sabtu, 8.30pagi-3.30ptg, Bayaran RM132, Kalau cip I.C rosak kena tambah RM20.

2nd >>> Lepas kursus, Buat table test, Hari (Rabu,Jumaat,Sabtu dan Ahad), Bayaran RM10

3rd >>> Lepas lulus table test, pergi L2B (Bengkel) 3jam, Hari Ahad, Jam 8.30pagi-12.30ptg, Bayaran RM230

4th >>> Lepas bengkel, Mula belajar kereta, 8jam, selama sebulan,
Bayaran Normal - RM280
Bayaran Pakej - RM450
**jenis bayaran bergantung dengan sendiri samada nak ambil pakej atau normal, kalau bayaran Normal, kita datang sendiri ke tempat tu. Kalau bayaran Pakej, dia datang dan ambil kita dari rumah dan boleh belajar pada bila-bila masa dalam sebulan dan boleh lebih daripada 8 jam...
Jadi saya pilih yang pakej, supaya senang sikit kalau dia datang ambil di rumah.

5th >>> Kalau dah pandai memandu, boleh lah booking JPJ test, Bayaran RM250.

6th >>> Last skali buat la JPJ test on the road... (^___^) Bayaran RM165... Lepas tu dapat la lesen P....
----------------------------------------------

Best nyerrrr~~~ Tak sabar nak ada lesen sendiri... ahhahahah~~~ =P Disebabkan saya ambil Pakej, dia ambil dan hantar ke rumah, jadi jumlah bayaran saya RM1237. Bayaran ni pun kira masih murah jugak, sebab ada member lain yang kena lagi mahal. Diorang ada bagi buku dan CD, jadi belajar la untuk Table Test yeerrr~~~ Kuang3~~~ (^_____^)


Wednesday, May 4, 2011

Cencaluk Goreng Mama

Malam ni saya masak Cencaluk goreng... orang sarawak tahu apa Cencaluk, tapi yang semenanjung tahu ke??? (^___^) Cencaluk boleh dimakan mentah atau dimasak. Tapi kalau dimasak lagi sedap.... Ni la cara-cara nak buatkan Cencaluk goreng...


Bahan-bahan nak buat simple je... =D
1 mangkuk Cencaluk
2 biji bawang besar dihiris nipis
Halia sebesar ibu jari dihiris nipis
20 biji cili padi (Jangan dipotong atau dipecach)


Cara nak masak pun senang... Mula-mula tumiskan bawang besar, halia dan cili padi sampai layu dan garing... Lepas tu, masukkan semangkuk Cencaluk dan goreng sampai kering.


Dekat atas ni gambar Cencaluk yang masih mentah, baru je masukkan ke dalam kuali. Masih basah lagi ni. Cencaluk kena goreng sampai kering dan sampai minyak goreng tu timbul. Kalau tak kering, nanti rasa dia hanyir... Kalau nak Cencaluk yang sedap, lagi baik kalau Cencaluk tu kita buat sendiri... Cencaluk yang saya masak ni, abang saya yang buat dari Bintulu...  v(^____^)v
Cili padi tu tak perlu la nak pecahkan atau potong masa memasak. Sebab, masa makan nanti kita boleh pecahkan sendiri untuk sapa yang sukakan pedas. Sebab tak semua orang boleh makan pedas kan??... =D

Kalau Cencaluk dah cukup masak dan kering, macam ni la rupa dia... Sedap dan menyelerakan... Kalau takde selera nak makan, buat je Cencaluk goreng, confirm bertambah makan nasi. Cara nak buat pun simple kan???... (^___^)
.
.

Tuesday, May 3, 2011

Sambal Goreng Ikan Bilis Anak Dara

Malam ni saya rajin, saya masak sambal goreng sebab esok saya nak bekal nasi lemak... (^___^) Ni resipi sambal goreng bujang... heheheh~~~


Bahan-bahan boleh didapati dari dapur je... (^___^)

- 20 tangkai cili kering (Direndam dan dibuang biji)
- 3 Biji bawang besar ( 2 dikisar, 1 dihiris kiub)
- 5 Biji bawang merah kecil
- 1 Inci kiub belacan
- Halia sebesar ibu jari
- 1 genggam ikan bilis
- Sesudu besar asam jawa

Bahan siap dikisar (didalam kuali)

Selepas sediakan bahan-bahan, bolehlah kisarkan semuanya. Kecuali sebiji bawang besar yang dihiris kiub tadi. Masa nak kisar, jangan letak banyak sangat air, nanti sambal lambat nak kering.

Kalau dah siap kisarkan semua, sediakan minyak panas yang banyak kat dalam kuali, kuantiti minyak tu cukup-cukup sampai boleh tenggelamkan bahan-bahan kisar. Jangan risau kalau minyak nampak banyak, nanti minyak tu boleh kering.

Bila minyak dah panas, masukkan bahan yang dikisar bersama-sama bawang yang dihiris tadi. Masukkan air asam jawa, sedikit garam, ajinomoto dan gula, goreng sampai bahan-bahan nampak kering dan minyak timbul ke permukaan.

Sambal dah siap untuk dimakan... =D
 Kalau dah siap, sambal akan nampak macam dalam gambar ni. Menarik dan sedap tau... (^___^) Jum la try... =D
.
.

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~