Monday, January 9, 2012

Berkorban Tapi Sampai Bila??

Kalau kita sayang kat seseorang, mesti kita korbankan sesuatu untuk si dia... Tak kira lah dalam bentuk wang ringgit, benda, tenaga atau perasaan... Kadang-kadang makan hati berulam jantung pun sanggup kalau dah sayang... Tapiiii~~~ Persoalannya sampai bila??? Tak kan kita nak korban perasaan dan umur kita untuk sesuatu yang kita tak pasti hujung pangkalnya... Nanti tak pasal-pasal jadi dara tua atau bujang tua sebab tunggu si dia yang tak kemana jugak akhirnya...


Kalau alasannya harta tak cukup lagi, perlahan-lahan boleh kumpul... Kalau alasan masih muda, boleh tunggu sampai cukup umur... Kalau alasan belum ada kerja tetap, boleh tunggu sampai dapat kerja... TAPI... Kalau alasan hati masih BELUM TERBUKA dengan ISLAM dan TAK TAHU sama ada boleh terima atau tak??? Saya nak cakap apa??? Soal agama tak boleh main... Hati kena betul2 ikhlas untuk terima baru boleh... Jadi...Tak tahu nk cakap apa lagi... Serius fikiran kosong sangat...


Actually Islam tak susah... Islam adalah agama terbaik dan mengajar yang baik-baik seperti agama lain jugak... Kalau ada orang Islam jahat, tu bukan salah agama. Tu sebabnya didikan agama dia sendiri yang tak cukup... Jadi persoalannya sekarang... Kalau sayang sampai nak mati pun, tapi bab agama masih tak yakin...saya nak kata apa?? Serius kepala sangat sakit...

Walau apa pun yang jadi sekarang, semua perkara yang berlaku ada hikmahnya... Ada sebab kenapa saya dikenalkan dengan orang yang bukan beragama Islam... Ada perkara yang Allah nak tunjuk dan uji kita... Salah satunya adalah keimanan saya terhadap Islam...

Maaflah kalau entry ni saya merapu sikit... Cuma luahan semata-mata dan takde kaitan dengan hidup ataupun yang telah mati...
.

No comments:

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~