Saturday, February 11, 2012

Berseronok di Kampung si Dia

Hari ni adalah satu hari yang sangat seronok... Saya pergi ke Kampung di Sematan untuk habiskan masa cuti hujung minggu... Pagi-pagi pukul 5.30pagi saya dah berangkat dari rumah untuk pergi ke Sematan... Seram jugak driving dalam gelap dan tak banyak kereta. Tapi masa ni la perjalanan lancar... Hehehe~~~ Saya tak berapa suka sangat nak driving kalau matahari dah masuk... (^_^) Dalam pukul 7 pagi saya dah sampai ke sana...

Seronok memandu sambil nampak matahari terbit... Perlahan-lahan suasana yang gelap menjadi semakin terang...

Nampak matahari terbit di pagi hari... (^_^)
Tiba je dikampung... Benda pertama yang saya pergi tengok adalah burung-burung puyuh saya... Heheheh~~~ Diorang ni dah jadi semakin gemuk dan besar.. Telur pun besar-besar. Dah nampak macam telur ayam pun ada jugak... (^_^)

Telur puyuh saya yang besar... (^_^)
Lepas minum pagi, kami pergi ke pasar sematan. Jalan-jalan ke pasar dan beli bahan-bahan untuk buat biskut... Hehehhe~~~ Kami dah plan nak buat biskut sama-sama... Biskut Nestum... Sedap... Seronok pulak bila sama-sama buat camni... (^_^) Adunan yang sama, tapi kami bahagikan kepada tiga sebab masing-masing ada bentuk sendiri... Hehehhe~~~

Buat bentuk biskut masing-masing. Tak boleh tiru... Heheheh~~
Dari kiri : Biskut saya, Biskut dia & Biskut Auntie 
Biskut kami dah siap... Biskut saya paling tak cantik... hehehe~~~
Sedang tunggu biskut di bakar... Saya boleh pulak masak untuk makan tengah hari... Dah macam robot pulak buat macam-macam kerja sekali... Tapi seronok sebab dia pun bersama-sama di dapur tolong memasak... (^_^) Walaupun tak berapa pandai nak memasak, tapi try je la ikut macam mana mak selalu masak... Nak tengok apa yang saya masak untuk makan tengah hari??? Hehehehe~~~

Lauk Udang masak sos, Midin Belacan, Ikan Gelama Asam Pedas & Sayur Kacang Panjang Rebus... (^_^)
Sedap tau saya masak.... Tak percaya?? Rasalah sendiri... Ngeh3~~~ (^_^) Petang tu kami pergi mandi sungai... Sungai tu kat dalam hutan, di tepi kebun diorang... Air sungai tu jernih sangat-sangat... Walaupun air dah paras pinggang, tapi kita masih boleh tengok lagi ikan berenang dan gigit-gigit kaki... (^_^) Saya sempat kutip siput untuk bawa balik rumah. Nak suruh bapak masak kot... Heheheh~~~ Tu pun kalau siput tu boleh di makan...Sebab saiz dia kecik sangat, masih baby lagi... Hehehhe~~~

Siput sungai comel... (^_^)
Petang tu lepas balik dari mandi sungai, memang penat giler... Sampai tertido kat depan TV... Pukul 6 petang baru sedar dan kami terus berangkat balik Kuching... Dah senja... (^_^) Kami balik beriringan sebab, nampakkan kereta dia follow dari belekang... (^_^) Masa saya sampai pagi tadi dapat tengok matahari terbit... Bila balik pulak dapat tengok matahari terbenam.... Indahnya ciptaan Allah... (^_^)

Matahari terbenam nampak dari cermin... (^_^)
Hari ni memang seronok sangat sebab aktiviti penuh... Lagipun saya sendiri mana ada kampung. Sebab tu la bila datang ke kampung orang lain saya akan habiskan satu hari walaupun kepenatan... (^_^)
.

2 comments:

Hamizah Binti Zulkifli said...

wah...sematan?dekat lundu tu kan?mak saya org sne juga..tp dekat kampung belungei dkt ngn pantai kmpg pandan tu.huhu...

Yatt Moore said...

Yeke??? selalu pegi pandan beach??? best kan??? BF saya asal sematan.. sematan pun banyak beach... =)
sekarang ni mana??? dah tak balik sarawak lagi ke???

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~