Thursday, April 19, 2012

Senyumlah Walaupun Sedikit

Tenangnya hati kita bila pagi-pagi lagi sampai ke tempat kerja, sekolah atau dimana-mana saja yang kita pergi, kita ternampak orang memberikan senyuman... Seperti masalah di hari-hari semalam hilang dan berganti dengan hari-hari yang baru... Besarnya kuasa senyum kan??? Dengan senyuman je kita dah dapat menenangkan hati orang di sekeliling, apatah lagi hati sendiri... Tak rugi kalau kita tersenyum, banyak pahala sedekah yang kita dapat...


Walaupun ada yang mengatakan disebalik senyuman tersembunyi seribu kedukaan... Tapi, dengan senyuman yang kita berikan itulah yang membantu menceriakan hari-hari kita... Dengan senyuman itulah kita dapat melupakan masalah walaupun hanya sementara... Tanpa senyuman, hari-hari kita akan menjadi suram dan dihimpit dengan masalah-masalah yang menyebabkan kita kemurungan...

Senyumlah walaupun sedikit... Ia akan mengubati sedikit dukamu... InsyaAllah...

Gud Morning People & Smile... =)

No comments:

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~