Thursday, August 9, 2012

Hormati Suami Demi Kesejahteraan

Asalamualaikum... Entry bulan ni tak banyak tentang diri sendiri... Saya lebihkan berkongsi maklumat yang baik dan berguna untuk diri sendiri dan pembaca lain jugak.... Memandangkan saya dah ada keluarga sendiri, dah tentulah saya nak jaga keluarga saya dengan sebaik-baiknya dan dijauhi dari segala masalah... InsyaAllah... 

Kalau nak tahu banyak, kenalah baca banyak... Sekarang ni kalau nak membaca, dah tak perlu susah payah cari buku...yang penting kena rajin mencari dan gunakan internet dengan sebaik-baiknya...

Sekadar Gambar Hiasa... Bersalaman pun boleh mengeratkan... =)
Ni adalah diantara adab supaya isteri dapat mengelakkan perbalahan dan menambah keharmonian keluarga...

1. Jangan membiarkan suami memandang kita dalam keadaan yang tidak menggembirakannya. Wanita yang paling baik adalah wanita yang selalu membuat suaminya bahagia.

2. Senyuman hendaklah sentiasa menghiasi bibir setiap kali dipandang oleh suami.

3. Perbanyaklah mencari keredhaan suami dengan mentaatinya (sepanjang tidak menyalahi aturan agama), sejauh mana ketaatan kita kepada suami, sejauh itulah dia merasakan cinta isteri kepadanya dan kita akan mendapat keredhaan.

4. Pilihlah waktu yang tepat untuk meluruskan dan memperbetulkan kesalahan suami.

5. Jadilah seorang yang lapang dada dan janganlah sekali-kali menyebut-nyebut kekurangan suami kepada orang lain.

6. Perbaikilah kesalahan suami dengan segala kemampuan dan kecintaan yang dimiliki, janganlah melukai perasaannya.

7. Janganlah memuji-muji laki-laki lain dihadapan suami kecuali sifat diniyah yang ada pada laki-laki tersebut.

8. Jangan biarkan orang lain berkata buruk tentang suami.

9. Berusaha untuk tampil di depan suami dengan perbuatan dan ucapan yang disenanginya.

10. Berilah pengertian kepada suami agar dia menghormati kita dan saling menghormati dalam semua urusan.

11. Kita harus selalu merasa senang berkunjung kepada kedua orang tuanya.

12. Janganlah menampakkan kejemuan padanya jika terjadi kekurangan atau ketidakpuasan. Ingatlah bahawa apa yang dia berikan sudah lebih dari cukup. Cari waktu yang sesuai jika hendak menegur.

13. Biasakanlah tertawa bila dia tertawa, menangis dan bersedih jika ia bersedih. Kerana bersatunya perasaan akan melahirkan perasaan cinta kasih.

14. Diam dan perhatikanlah jika ia berbicara.

15. Janganlah banyak mengingatkan bahawa anda pernah meminta sesuatu kepadanya. Bahkan jangan diingatkan kecuali jika tahu bahwa ia mudah untuk diingatkan.

16. Janganlah mengulangi kesalahan yang tidak disenangi oleh suami dan ia tidak suka melihatnya.

17. Jangan lupa bila melihat suami solat di rumah, ikutlah solat dibelakangnya. Jika ia membaca, hendaknya anda duduk mendengarkannya.

18. Jangan berlebih-lebihan berbicara tentang angan-angan peribadi di depan suami, tetapi mintalah selalu agar ia menyebutkan keinginan pribadinya di depanmu.

19. Janganlah mendahulukan pendapatmu dari pendapatnya pada setiap masalah, baik yang kecil maupun yang besar. Hendaklah cintamu kepadanya mendorong anda mendahulukan pendapatnya.

20. Janganlah mengerjakan sesuatu kecuali dengan izinnya, dan jangan keluar rumah tanpa pengetahuannya.

21. Jagalah rahsia yang disampaikan kepadamu dan janganlah menyebarkannya sekalipun kepada kedua orang tuanya.

22. Hati-hati jangan sampai menyebut-nyebut bahawa kita lebih tinggi darjat dari suami. Hal itu akan mengundang kebencian kepadamu.

23. Jika salah satu dari orang tuanya sakit atau kerabatnya, maka kita mempunyai kewajiban untuk menjenguk bersamanya.

Walaupun begitu... Suami pun kena mainkan peranan jugak supaya tak terjadinya berat sebelah... Kalau isteri yang bertungkus lumus nak jaga keharmonian rumah tangga, tapi suami buat donno je, memanglah tak boleh jadi... Apa yang penting...KERJASAMA... hehehhe~~~

4 comments:

ain vanilla said...

Tahniah pengantin baruu .
Salam ramadhan .
Kak yang pasal duit 50 inggit tu ain dah emil no ain dekat emil akk . Tq. kak maaf lambat

Anonymous said...

waaa...best nya entry ni...bekalan utk diri sendiri apabila mendirikan rumah tangga...

Munnafendy said...

congrats on your wedding oke :)

Yatt Moore said...

Thanks AIN VANILLA... =) nanti sy update email tu, k...

MUNNAFENDY... Thanks a lot... =D

bekalan dan info tuk diri sendiri...kadang2 kita tak sedar yg kita dh sakitkan hati cik abg... =)

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~