Thursday, August 9, 2012

Malam Lailatul Qadar

10 malam terakhir Ramadhan adalah malam yang ditunggu-tunggu seluruh umat Islam... Malam yang penuh keberkatan iaitu malam Lailatulqadar... Akan tetapi, janganlah kita hanya mengejar 1 malam tersebut tetapi mengabaikan malam-malam dan hari-hari yang lain... Hargai setiap hari yang kita ada kerana kita tidak mengetahui bilakah malam dan hari terakhir kita dimuka bumi ini...




Rasulullah SAW pernah mengabarkan kita didalam Sabda beliau tentang tanda-tandanya, iaitu:


1. Udara dan suasana pagi yang tenang
Ibnu Abbas RA berkata: Rasulullah SAW bersabda:
“Lailatul qadar adalah malam tentram dan tenang, tidak terlalu panas dan tidak pula terlalu dingin, esok paginya sang surya terbit dengan sinar lemah berwarna merah” (Hadist hasan)
2. Cahaya mentari lemah, cerah tak bersinar kuat keesokannya

Dari Ubay bin Ka’ab RA, bahwasanya Rasulullah SAW bersabda:
“Keesokan hari malam lailatul qadar matahari terbit tinggi tanpa sinar bak nampan” (HR Muslim)
Malaikat membawa rahmat Allah masuk kedalam rumah serta memberi salam kepada orang Islam kecuali rumah yang mempunyai anjing, khinzir, arak dan patung. Kemudian malaikat akan naik semula ke langit secara serentak, dengan puluhan ribu sayap malaikat itu melindungi pancaran panas matahari menjadikan suasana bumi dingin dan tenang.


3. Kadang-kadang terbawa dalam mimpi
Seperti yang terkadang dialami oleh sebagian dari para sahabat.
4. Bulan nampak separuh bulatan
Abu Hurairah RA pernah bertutur: Kami pernah berbincang tentang Lailatul qadar di sisi Rasulullah SAW dan beliau berkata,
“Siapakah dari kalian yang masih ingat tatkala bulan muncul, yang berukuran separuh bulatan.” (HR. Muslim)
5. Malam yang terang, tidak panas, tak dingin, tiada awan, tiadahujan, tiada angin kencang dan tiada bintang (lemparan meteor bagi setan)
Sebagaimana sebuah hadits, dari Watsilah bin al-Asqa’ dari Rasulullah SAW :
Lailatul qadar adalah malam yang terang, tidak panas, tidak dingin, tidak ada awan, tidak hujan, tidak ada angin kencang dan tidak ada yang dilempar pada malam itu dengan bintang (lemparan meteor bagi setan)” (HR. at-Thabrani dalam al-Mu’jam al-Kabir 22/59 dengan sanad hasan)
6. Orang yang beribadah pada malam tersebut merasakan nikmat ibadah, ketenangan hati dan kenikmatan bermunajat kepada Allah tidak seperti malam-malam lainnya.
Sumber :
  • Majalah Adz-Dzakiroh edisi khusus Ramadhan-Syawal 1429 Hal. 27-28
  • 30 Tema Pilihan Kultum Ramadhan Berdasarkan al-Qur'an dan as-Sunnah


Jadi, Sesiapa yang menyedari tanda itu, tingkatkanlah amalan dan berdoa sepanjang hari seperti ibadah di malam hari. Malam Lailatul Qadar adalah malam yang penuh rahsia dan hanya Allah yang tahu bila ia akan terjadi.
Sangat cepat masa berlalu... Janganlah kita mencari Lailatul qadar pada satu malam sahaja. Beribadahlah dan carilah keberkatan pada setiap malam dan setiap hari. Semoga Ramadhan kali ini membawa lebih kebaikan, keberkatan dan bermakna buat kita... Aminn...

No comments:

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~