Tuesday, August 28, 2012

The Best Raya Ever... Part 2...

Part 2 ni sambungan dari entry sebelum ni... Kalau yang lain berhari raya sampai 7 hari, saya cuma 3 hari je... Sebab hari ke-4 dah berkerja... Cuti pada hari ke-5,6 dan 7 pulak kat kampung suami... Walaupun keluarga En.Suami tak berhari Raya, tapi ni tak bermaksud tak perlu balik ke kampung Dia... En.Suami pun ada keluarga jugak, jadi kena adil lerrr... (^_^)

Kat kampung seronok giler... Saya ni pencinta ketenangan dan alam sekitar, jadi saya memang suka duduk di kampung walaupun tempat tu takde air dan elektrik... Kalau kat kampung suasana tenang je, takde bunyi kenderaan dan takde bising-bising... Kalau bosan dirumah boleh masuk hutan dan kebun, kalau nak mandi sungai bila-bila je boleh terjun sungai... Hhehehe~~~

Hari tu aktiviti petang takde apa nak buat... So, apa lagi... Ajak En.Suami bermain kat belakang rumah buat BBQ ikan pari, Sotong dan Ayam Pansuh... dannnn~~~ Minum air kelapa... Nyum3~~~ Sedap tau... Resipi saya sendiri... (^_^)

Sedap hingga menjilat tapak tangan.... =)
Lepas bermain petang tu, apa lagi....saya diserang gatal-gatal sebab tak dengar cakap bila mak kata jangan main dengan buluh... Huhuhu~~~ Miang buluh masuk dalam kulit... Miangnya tak payah cakap, sampai tak boleh nak tidur... Nasib baik ada Minyak Krim Mustajab Pati Halia...reda la sikit miang tu. Tapi miang hilang kejab je, lepas tu datang balik terutamanya masa nak tido malam... Dah 4 hari gatal tu kembang dan tak hilang, mungkin sebab miang buluh tu masih ada kat dalam kulit kot...sebab tu la masih gatal dan kembang.... Aduiiiyaaaa... Gatallll~~~

Gatal hari ke-4
Keesokan hari nya dah tak main benda yang gatal-gatal lagi... Tapi tetap masuk dalam hutan dan kebun jugak sebab nak petik nanas dan cabut ubi kayu untuk buat kuih lepat ubi... En.Suami rajin je layan apa yang saya nak buat kat kampung... Bukannya apa, seronok bila buat kerja macam tu...dapat main masak-masak bersama En.Suami... (^_^) Nak tau macam mana buat lepat ubi?? Tengok la kat bawah ni... =)

Bahan-bahan : Ubi kayu parut, Kelapa parut, Gula Apong / Gula Melaka
Sedap tau... Cuma tak cukup lembut je, sebab tak parut ubi tu dengan halus... En.Suami parut guna parut Salad, mana tak kasar... Hehe~~ En.Suami buat sepenuhnya lepat ni, saya cuma cakap je apa step yang seterusnya... (^_^) Makaseh yerr... =D

Setiap hari ada je nak masak, nanti bising mak mertua sebab gas dia kat daput tu habis... hihi~~ Ni la hari raya ke-5,6 dan 7 saya.... Macam tak raya lagi dah, tapi tetap seronok... (^_^)

Take Care People... =)

2 comments:

ain vanilla said...

akk pasal blog ain tu kan, bukan ain yang buat . hehehek .
ain pon tak pandai nak edit mcm tu .
ain tanya tuan yang tolong buat blog tu, dia cakap yang tu guna "blogskin" .
tak silap ain nak wat blogskin ni payah sikit .
ain pon tak pandai2 nak buat . hehe . sebab tu ain suruh orang je yang tolong buat kan

Nurhayati Morshidi said...

Yeke? Cntik. Dh mcm blog amatur je rupa. hehe... Ain bg dia buat bebayar tak? blh tauk sapa tuan blog? Mana tau blh mintak dia ajarkan sy buat. hehe. ;-)

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~