Friday, October 19, 2012

Islam Sampai Pada Wanita Ini... Syukur...


Alhamdulillah dan syukur yang tak terhingga dengan berita pagi ni.... Pagi-pagi sampai tempat kerja, saya terima mesej dari salah seorang pembaca blog saya ni...

Sebelum ni dia selalu baca entry tentang saya dan En.Suami...dan kami pernah jugak berbincang bagaimana keluarga En.Suami yang bukan Islam dapat menerima saya dan En.Suami yang memeluk Islam... Alhamdulillah semua urusan kami dipermudahkan dan tak banyak masalah...

Tetapi, dugaan yang datang pada setiap manusia tak akan sama... Cik Nurhidayah Zulaikha (Nama Islamnya) memeluk agama Islam pada 17 Oktober 2012 lepas.. Saya dapat tahu yang keluarga dia belum mengetahui tentang keIslamannya dan akan diberitahu nanti. Walau apa pun dugaan yang datang pada Cik Nurhidayah Zulaikha kelak, saya sentiasa doakan agar Allah membantu dia dalam menghadapi apa juga masalah... Semoga Allah melembutkan hati ahli keluarganya dan menerima dia seadanya...


Walaupun agama berlainan, tapi Islam tak pernah memutuskan Silaturrahim... Allah SWT tidak melarang berbuat baik kepada orang yang bukan Islam sebagaimana FirmanNya :

"Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agama (kamu), dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu, sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil". 
(Surah Al-Mumtahanah: Ayat 8)


Komen yang biasa saya dengar mengapa mereka tak suka ahli keluarga memeluk Islam ialah:-

  • Makan-makan harian dah tak boleh sama (Sebab pinggan bekas daging babi tak boleh kongsi)
  • Musim perayaan tak boleh makan bersama keluarga (Kalau ada hidangan babi)
  • Malam perayaan dah tak boleh bersama keluarga minum (Mabuk)
  • Persekitaran rumah ada anjing (Orang Islam geli & tak boleh sentuh anjing)

Bagi saya, kenapa perkara tu dijadikan masalah?? Saya sendiri berada di dalam situasi tersebut dan saya tak rasa pun perkara tu bermasalah... kenapa???


  • Masa makan kami masih bersama keluarga dan masih kongsi pinggan.

Saya dan En.Suami beli set pinggan mangkuk dan periuk sendiri untuk masak bila balik kampung dan makan bersama keluarga.

  • Musim perayaan kami masih makan bersama keluarga

Saya masak lauk pauk Hari Raya untuk makan bersama keluarga dikampung sewaktu perayaan Krismas atau Gawai. Selain tu, mereka boleh merasa hidangan melayu. Kalau diorang makan babi, diorang boleh makan waktu makan yang lain.

  • Tak ada masalah Mabuk atau minum di malam perayaan

Sebab keluarga mertua saya jenis tak minum dan tak mabuk di rumah... Alhamdulillah dan syukur.

  • Tak ada masalah dengan anjing dan saya pun berkawan dengan anjing.

Tak jadi masalah pun nak berkawan dengan anjing, asalkan tak sentuh... Mana-mana saya pergi dan jalan-jalan, anjing pun ikut dan temankan... =D

Yang memutuskan tali persaudaraan adalah manusia tu sendiri dan bukan agama... Agama  yang berlainan tak bermaksud semua perkara akan terputus dan terpisah... Ibu bapa tetap menjadi ibu bapa dan boleh menjadi lebih erat kalau betul caranya... Contohnya, sebelum ni En.Suami salam ibu bapa tak pernah cium tangan. Tapi sekarang ni setiap kali salam, En.Suami akan cium tangan Ibu Bapa nya dan ini secara tidak langsung akan melembutkan hati orang tua... InsyaAllah...

Apa yang penting, sentiasa berdoa pada Allah dan mohon pertolongan daripadaNya... InsyaAllah segalanya akan jadi lebih mudah.... Amin... (^_^)

Bila engkau letih dan hilang semangat, Allah tahu engkau telah mencuba sedaya upaya...
Bila tangismu berpanjangan dan hatimu duka, Allah telah mengira titis air matamu...
Bila engkau rasa ketinggalan dan masa meninggalkanmu, Allah tetap bersamamu...
Bila engkau kebuntuan akal, maka Allah adalah petunjuk jalan...
Bila engkau telah berazam, maka Bertawakallah kepada Allah...

2 comments:

izfanora said...

just proud of u.. bertua kiong dapat isteri baik mcm kamu.. dier pun baik dan lembut mcm yg sy kenal di poli dulu..

Nurhayati Morshidi said...

Makaseh kak... =D Kita yang dah berkahwin ni semuanya bertuah kak... Tak perlu nak tercari-cari lagi... Allah dah temukan kita dengan pasangan sehidup semati dengan kita... =D Semoga akak bahagia ke akhir hayat... Amin... (^^,)

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~