Saturday, June 30, 2012

Susah Senang bersama...

Assalamualaikum... Dah malam nampaknya... Sehari suntuk berjalan sampai la penat...mentang-mentanglah cuti... Hehehhe~~~ Baru sekarang saya faham maksud "Susah Senang Bersama" walaupun dah berkali-kali di sebut pada saya... Tapi masuk telinga kanan, keluar telinga kiri... (^_^)

Tapi setelah apa yang berlaku, baru sekarang saya faham kenapa semua perkara masih menyebelahi serta memilih saya dan menolak semua yang lain...... Kunci utama yang mudah adalah "Susah dan Senang Bersama"...  Alhamdulillah...

Bila difikir-fikir...Yaa... Memang susah dan senang kami bersama... terlalu banyak pengalaman lucu dan kalau difikir-fikirkan balik, memang tergelak sorang... Bodoh pun ada jugak... Hehhehe~~~ Dan saya tahu, pengalaman bersama macam ni kami tak pernah lalui bersama orang lain.... Rasanya yang lain cuma "SENANG BERSAMA, SUSAH SENDIRI"... 

Helmet masa kami masih bermotosikal... (^_^)
Susah bersama yang kami tak boleh nak lupakan dan jadi kenangan sampai sekarang adalah masa kami berhujan untuk pergi dan balik kerja... Masa tu sama-sama takde kereta lagi, motosikal dia pulak kena curi selepas hari pertama kami kenal... Dia dah tak ada transport bila moto kena curi, saya pulak cuma ada motosikal buruk... Aduhai~~~ memang kesian... Moto saya memang memalukan nak mampus, sebab setiap kali enjin sejuk lepas parking yang lama, kami kena sorong kalau nak hidupkan enjin... hehhehehe~~~ Boleh imagine tak betapa malunya bile kena buat macam tu kat depan orang lain?? Tapi kami buat bodoh je, sebab tu je la transport yang kami ada selepas moto dia hilang... 

Dia pula terpaksa tahan malu dikutuk oleh kawan sekerja... Yela...mana tak nya... Dia pergi dan balik kerja tumpang saya... Dia dikatakan dayus sebab gunakan perempuan untuk kepentingan sendiri... Tapi tu cuma pandangan orang yang tak tahu hal sebenar... Hakikatnya saya sendiri yang nak tolong dia, sebab kesian dan rasa bersalah... Moto dia kena curi selepas kami keluar bersama pada hari sebelumnya... Saya dah rasa macam pembawa malang yang menyebabkan moto dia hilang.. Sebelum tu baik je, tak pernah pun nak hilang... Tapi mungkin tu adalah cara Allah untuk mengeratkan kami... 

Disebabkan guna moto untuk pergi dan balik kerja, pernah jugak saya diserang demam panas sebab berhujan sampai basah kuyub... Demam panas yang sangat teruk sampai ulser tumbuh memenuhi tekak saya... Sepanjang sakit, dia yang tolong bawa ulang-alik ke klinik beberapa hari dengan motor buruk tu... Bila giliran dia yang demam panas, saya buat perkara yang sama... Nasib baik la naik moto dengan badan yang lemah tu tak jatuh... Hehhehe~~~

Sekarang dah takde nak pakai moto lagi... Kehidupan pun dah semakin baik dan kesusahan mengajar erti hidup... Banyak sangat kenangan kalau nak dikumpul... Boleh dikatakan banyak perkara bodoh yang jadi... hehehhe~~~ Bila dikenang, baru sekarang saya faham kenapa semuanya menyebelahi saya dan bukan yang lain... Semuanya disebabkan "Susah dan senang bersama"... 

 

Kalau kita betul-betul cintakan seseorang, kenangan macam ni lah yang akan dipertimbangkan dan kita akan takut kehilangan... MASA senang, gembira dan indah bersama memang senang untuk dicapai dengan sesiapa pun... Tapi... disaat kita SUSAH, adakah "mereka" atau orang yang dicintai berada disisi kita??? Walaupun dalam situasi yang berlainan, renung-renungkan...dan jangan sia-siakan orang yang mencintai kita... (^_^)

Thursday, June 28, 2012

Tenangkanlah Hatiku...

Disebalik ujian ada terselit kebahagian Hakiki... (^_^)

Assalamualaikum.... Pagi-pagi lagi dah gelisah... Tak tahu kenapa... Fikiran risau je memanjang... Ya Allah... Tolong tenangkan hati ini... Apasal nak cerita kat sini??? Saya pun tak tahu... Kalau ada masalah cerita kat Allah, kalau cerita kat blog memang tak kan selesai pun...


Bukan baru sekarang perasaan ni timbul... Tapi setiap kali ada perkara serius yang bakal berlaku... Mungkin saya masih lagi dihantui peristiwa lampau...dan terbawa-bawa sampai la sekarang... Perasaan gelisah yang amat usah nak ditepis... Sampai dah tak lalu nak makan sebab stress memanjang... Hypertension ke saya??? Harap-harap tak... Subhanallah...

Peristiwa lampau??? Yup... Disebabkan pernah terjadi beberapa kali dimana perkara yang dirancang terhenti tiba-tiba dan membuatkan saya stress... Bukan masalah kepercayaan atau keyakinan...tapi ni masalah Fobia dan Takut.... Macam-macam perasaan bercampur-baur... Antara sakit, tension, risau, bingung, gila, steress...tapi dalam masa yang sama Gembira...

Walaubagaimanapun, saya bersyukur sebab hadirnya Dia yang memahami dan sentiasa cuba untuk tenangkan hati saya... Setiap kali saya mula biul, dia akan bagi nasihat supaya beristighfar dan ingat pada Allah.... Terima kasih Allah sebab menemukan saya dengan seorang yang amat memahami... Walaupun bukan dilahirkan sebagai seorang Muslim, tapi hatinya kuat untuk belajar dan mendalami ilmu yang tak pernah dia tahu... Perubahan sikapnya amat ketara dan saya amat bersyukur... Mungkin ada hikmah untuk setiap yang berlaku... DIA AKAN MEMELUK ISLAM????? Bagaimana teruknya kerisauan saya rasa sekarang ni, tapi saya tahu dia 1000kali lebih risau daripada saya... Perasaan tertekan itu sentiasa datang dan memenatkan otak... Selagi tak selesai semua perkara yang dirancang, selagi itulah kami masih kebingungan...

Ya Allah... Tetapkanlah hati kami... Permudahkanlah segala urusan kami... Dan berilah kekuatan kepada untuk menghadipi segala dugaan yang mendatang... Amin... 


Tuesday, June 26, 2012

Dia Nak Tunjuk... Part 3

Selamat pagi dan Assalamualaikum... Hari ini dan pagi ni rasa lebih tenang dari hari-hari sebelumnya yang membiulkan dan menyakitkan... Mungkin apa yang dah jadi selama ni memberi pengajaran dan cara Allah untuk sampaikan sesuatu kepada "kami"...


Dikala kita inginkan kebahagiaan, sentiasa ada pihak yang tak akan senang duduk dan sentiasa mencari jalan untuk memporak perandakan dan memecah belah kita...Tak kiralah dengan cara apa sekali pun sama ada menghasut dan melakukan sesuatu yang tidak pernah kita jangka....

KAMU....
Jika kamu fikir dengan melakukan perkara tersebut dan menghasut pelbagai akan dapat memecah belahkan kami... Kamu silap...Kamu telah membuka mata dan memberi kesedaran betapa kami amat saling memerlukan... Semakin banyak dugaan yang datang dan semakin besar musibah yang melanda akan menjadikan kami lebih kuat untuk memelihara antara satu sama lain...
Walaupun pernah terkeluar kata-kata serta berlakunya perkara yang tidak sepatutnya, dan perkara itu telah membuatkan kamu gembira dan menyakitkan saya, tapi perkara itu lah yang menyedarkan betapa besarnya kesilapan yang kami buat sebelum ni... Pada mata kamu segalanya hanyalah lakonan semata-mata, tapi hakikatnya kami lebih tabah dari apa yang kamu fikirkan dan hanya kami yang memahami apa yang telah berlaku disebaliknya.... kami hanya tersenyum...

Allah menurunkan dugaan setimpal dengan kemampuan hambanya... Dengan apa yang berlaku akan mendekatkan kita pada Allah... Mungkin ini adalah cara Allah memberi Hidayah padanya serta membuka hatinya ikhlas untuk menerima Islam dan menjadi pembimbing saya satu hari nanti... InsyaAllah jika diizinkan...
Segala yang berlaku telah dirancang oleh Nya... 


Ada cerita suka dan duka telah mengajar kami untuk terus kuat menghadapi hari...
Ada peristiwa luka yang mendidik dan menjadikan kami tabah...
Ada kenangan yang harus dilupakan untuk memulakan hari baru...
Ada kisah yang masih mampu membuat kami tersenyum dalam meniti hari...
dan...
Ada perkara yang lebih mendekatkan kami pada Allah...

Monday, June 25, 2012

Dia Nak Tunjuk... Part 2



Minggu dan bulan yang sangat menyakitkan... Saya tak tau macam mana nak hadapi perkara ni sorang-sorang... saya tak mampu nak berkongsi dengan sesiapa dan tak boleh nak berkongsi dengan sesiapa... Biarlah apa yang berlaku berlalu pergi dan selesai....

Mula membengkak dan tak boleh nak gerakkan jari kecil
Sakit teramat sangat bila hati dan kesabaran kita diduga...Sehinggakan saya hampir patahkan tangan saya sendiri malam tadi... Nasib baik tak serius dan cuma terseliuh dan retak sikit... Saya tak tahu macam mana nak kongsi dan dengan sapa saya nak kongsi... Sebab tu lah berat saya turun mendadak akibat stress melampau... Hilang 3kg dalam masa seminggu... Mengalahkan pengguna HerbaLife atau mana-mana pengguna produk slimming lain..

Perkara ni berkaitan maruah banyak pihak, saya tulis kat sini tapi saya masih tak mampu nak ceritakan apa perkara sebenarnya terjadi... Cukuplah saya   dapat melepaskan sedikit tekanan dalam entry ni daripada disimpan dan menyebabkan saya sendiri jadi gila...

Alhamdulillah segalanya selesai tengah hari ni walaupun bukan dengan cara yang baik... Segala api terpendam yang saya simpan dalam diri akhirnya terlepas jugak hari ni dan membuatkan saya lega dari memelihara diorang kat dalam tubuh hampir sebulan...

Saya harap apa yang berlaku membuka mata dan beri kesedaran kepada dia... Hilang segala harga diri saya dengan memaki hamun dan pukul orang semata-mata nak lepaskan syaitan yang bersarang dalam hati ni... Segala perangai yang dah lama saya sembunyikan dan tak ada siapa tahu akhirnya terlepas jugak...

Apa yang saya perlu buat sekarang ni cuma nak bersendirian dan tenangkan hati... Beristighfar dan ingat pada Allah... Apa yang terjadi sekarang ni adalah petunjuk dari Allah untuk membuka mata saya dan memberi kesedaran pada insan berkenaan... Semoga kami dalam lindungan Ilahi... Amin...

Thursday, June 21, 2012

Yeayyy...Iklan Canon EOS 5D Mark II

Yeayyy~~~ Akhirnya saya jumpa jugak iklan ni dalam YouTube... (^_^) First time saya nampak iklan ni dalam TV3 malam tadik... Masa tu tengah baring-baring layan SMS... Tengah dok layan SMS tiba-tiba dunia macam terhenti kejab bila terdengar sesuatu macam yang selalu saya dengar dan menjadi minat Dia... (^_^) Kalau tak pernah tengok dan iklan ni, cuba dengar... Kalau yang minat Gitar memang akan familiar dengan muzik ni... =)


Nama muzik tema Iklan Canon EOS 5D ni Canon Rock... Pertama kali saya dengar dan kenal dengan muzik ni masa tengok dia jamming tahun lepas, macam sedap je muzik dia... Muzik yang asal ada campur Violin dan Gitar... Ni dah iklan kedua yang guna muzik Canon Rock... Yang pertama tu saya tak ingat iklan apa... Huuu~~~ =) Enjoy the Music... Daaaa~~~

Take Care People... =)

Wednesday, June 20, 2012

Dia Nak Tunjuk...Part 1

Sejak 2 hari ni perasaan bercelaru... Fikiran berserabut bila hal terbongkar... Ada sesuatu yang terjadi antara kami dan payah saya nak terangkan... Perasaan yang amat menyakitkan sama seperti apa yang pernah saya rasa sebelum ni... Mungkin kali ni tak berat sangat sebab dah biasa merasa sakit... Apa masalah tu tak perlulah saya nak sebut, saya tak nak aibkan sesiapa...

Tapi petang ni rasanya dah lega sikit walaupun belum sepenuhnya... Mungkin Allah nak tunjuk sesuatu kat saya... Mungkin kalau saya tak rasa sakit macam ni, saya tak nampak dan buta hati... InsyaAllah orang yang saya baru bercakap dengan saya tadi boleh membantu saya satu hari nanti... InsyaAllah...Kalau diizinkan perkara tu berlaku... Doakan je lah walaupun yang membaca entry ni macam blurr dan tak tau apa yang jadi...

Doakan semuanya baik-baik je, k... Amin...



Monday, June 18, 2012

Unsubscribe RSS Graffiti??


Hari tu mula-mula subscribe RSS Graffiti sebab ingatkan biar senang nak update blog... Tapi bila fikir-fikir balik, macam nak paksa orang baca je...tak pun nak promote sendiri... Hurmmm... Yeke??? Tu semua bergantung pada tanggapan masing-masing...yang penting niat sendiri dulu... Saya pakai RSS graffiti pun sebab kadang-kadang ada resipi dan hal menarik nak dikongsi. Jadi tak payah la nak post kat status, nanti dia sendiri akan update automatik... So, sekarang nak remove ke tak RSS graffiti ni??? Fikir jab... Errmmm~~

Sunday, June 17, 2012

Cuma Nak Disayangi, Dicintai, Dihargai..

Assalamualaikum... (^_^) Selamat Hari Bapa untuk semua bapa diseluruh dunia... Pagi ni saya ada terbaca satu cerita dan nak kongsikan untuk semua...


Ada sepasang suami isteri yang hidup mereka sangat bahagia walaupun jauh dari anak-anak mereka... Pada suatu hari, isterinya sakit secara tiba-tiba dan terus meninggal dunia.. Selepas kejadian itu, perangai dan kelakuannya berubah menjadi aneh... Kematian isterinya amat mengganggu perasaan dan jiwa lelaki tersebut, sehingga dia merasakan hidupnya dah tak bermakna lagi tanpa isterinya di sisi...

Pada suatu malam, dia telah menulis sepucuk wasiat dan dihadapannya ada sebotol racun... Sambil memegang botol racun tersebut dan termenung, tiba-tiba telefonnya berbunyi. Bila diangkat telefon, dia terdengar suara anaknya. "Ayah, saya ingin balik dan menjaga ayah". Lelaki ini terasa sebak dan terus membatalkan niatnya untuk meminum racun. Dia merasakan hidupnya sangat bahagia serta masih disayangi dan dicintai... Lepas kejadian itu, lelaki ini menceritakan kepada kawannya satu perkara yang amat berkesan sehinggakan dia membatalkan niatnya untuk membunuh diri... Ia bukanlah kerana harta, takhta atau wanita... Tetapi ia disebabkan perasaan disayangi, dicintai dan dihargai...

Kita semua ingin rasa disayangi dan dihargai...Apatah lagi ibubapa kita... Semoga kita mengambil pengajaran dari cerita ini... (^_^)

Friday, June 15, 2012

Ohh~~ Laptop...

Hidup tanpa laptop macam dah tak bernyawa je... Screen lappy crack laaaa... Huhuhu~~~ Payah nak online dah sekarang, apatah lagi nak update blog... (-_-) 

Ni dah lappy kedua yang saya rosakkan... Tangan ni memang tak boleh blah... Sampai debu kat screen pun tak nak lap... Hehhehe~~~ Nak hantar repair je la nanti... Tapi tak tahu la bila, lagipun tak tau berapa kos baiki ni... Korang tau ke??? 

Walaupun umur dah 4 tahun, calar sana sini dan berdebu...tapi tetap sayang dan rasa rugi pulak kalau beli baru..... Sebab lappy ni power dan dah di naik tarafkan... Mana-mana je pergi, dia ni la yang paling power nak tangkap wireless... Laptop lain bye bye je la~~~ Hehehhe~~~ Lagipun banyak harta karun kat dalam tu... (^_^) Dok je baik-baik dalam beg yerr... Nanti bawa pegi ubat kat klinik HP... =)

Nyawaku sakit...  Compaq CQ40-101TU

Take Care Lappy... =)

Tuesday, June 12, 2012

Kek Pisang Mak Auntie

Kek Pisang Lembab... =)
Minggu lepas, petang-petang pegi jenguk auntie sebab nak gunting rambut dia... Terjumpa pulak auntie tengah buat kek pisang yang sedap ni... Betul sedap dan lembut macam kek span, lepas tu kat atas permukaan kek tu lembab je... Nyum~~ Nyum~~ Nyum~~ Jum kongsi resipi... (^_^)


Bahan-bahan (Acuan 9x9 inci) :
700g pisang (Pisang hotel lebih sedap dan manis)
400g gula
6 biji telur saiz besar (7 biji telur kecil)
500g tepung
1/2 (setengah) tin susu cair
250g minyak jagung / minyak masak
1 sudu besar serbuk penaik



Cara-cara :
1. Lenyekkan pisang sampai hancur dan pukul bersama gula.
2. Masukkan telur dan pukul sehingga betul-betul kembang, kemudian barulah dimasukkan susu cair, tepung gandum dan serbuk penaik dan pukul lagi sampai kembang.
3. Setelah semua sebati, masukkan minyak jagung dan gaul sampai sebati.
4. Tuang ke dalam loyang saiz 9x9 yang telah di lapis dengan kertas minyak supaya kek tidak melekat
5. Bakar dengan suhu 180°c selama 60 ke 90minit dengan api bawah sahaja. 
 **Cucuk dengan lidi untuk memastikan kek sudah masak.


Kek Pisang Lembab
Tadaaa~~~ Ni la hasilnya... Sedap... (^_^)
Take Care People... =)

Friday, June 8, 2012

Hebatnya Bila Bercinta...

Saya hanya ingin berkongsi sesuatu yang saya baca dari FB Ustazah Siti Nor Bahyah Mahamood dan amat bermakna sekali kata-katanya...




Hebatnya bila bercinta... 
Bintang...bulan.. Semuanya boleh dipetik...
Lautan... badai... gelombang... Segalanya rela diharungi sebagai bukti cinta..
Namun biarlah rasa cinta yang bersemi itu diselimuti pahala dan bukannya dosa... 
Diselimuti redha dan bukannya murka...


Ku petik bintang di langit... Ku persembahkan pada kekasihku...
Sebagai bukti cinta sejati...
Ku selami lautan samudera... Buat mencari sebutir mutiara...
Ku persembahkan pada dia...
Yang telah lama ku puja...
Ku sujud pada Rabbul Izzati dengan tangisan syahdu..
Penuh mengharap agar dipelihara cinta suciku ini...
Ku benar-benar memohon pada Illahi..
Jangan pisahkan aku dan dia..
Biar ikatan suci ini...
Kekal hingga ke Jannatul Firdaus...
Kerana dia aku teramat bahagia...
Syukur padaMu Illahi atas kurniaan indah ini...

Nasi Ayam Periuk Kera

Nasi Ayam Periuk Kera
Selamat pagi... Pagi-pagi ni perut lapar sebab tak sarapan lagi... So, nak hilangkan lapar ni, saya nak share resipi Nasi Ayam Periuk Kera yang adik saya buat... Dia belajar masa ziarah Gawai hari tu dan makan Nasi ni... =) Sedap jugak tau... Periuk kera ada wangi yang tersendiri... =)

Cara nak buat Nasi Ayam Periuk Kera
Bahan-bahan (Semuanya ikut sukatan dan citarasa sendiri sama ada banyak atau sedikit) :

Periuk kera bulat
Beras Merah (Beras biasa pun boleh)
Ayam cincang
Halia cincang
Bawang merah dan putih cincang
Serbuk perasa
Mentega 

Cara-cara:

1. Basuhkan periuk kera dan rendam dalam air garam seketika untuk membersih dan membuang racun.
2. Rendam beras merah selama 2 ke 3 jam supaya beras kembang dan menyerap cukup air
 **Mesti direndam supaya nasi masak dengan sempurna dan mendapat air yang cukup ketika dikukus. Guna beras merah lebih sedap dan wangi.
3. Tumiskan halia, bawang merah, bawang putih dan ayam dengan menggunakan mentega sehingga masak.
4. Masukkan beras yang telah direndam dan ditoskan kedalam tumisan tadi dan gaul sampai sebati seketika dan padamkan api.
5. Sediakan periuk kera yang dah siap tersusun didalam tempat pengukus .
 **Kena susun terlebih dahulu supaya tak bergolek masa nak masukkan beras dan air.
6. Masukkan beras yang telah ditumis tadi ke dalam semua periuk kera sehingga 3/4 penuh.
7. Penuhkan periuk kera yang berisi beras tadi dengan air.
8. Kukus dalam 30minit sehingga masak...

Sedap tau... Tapi periuk kera susah nak dapat... Periuk kera ni pun adik minta dari tuan rumah tempat dia berjalan Gawai... Hhehehe~~~

**Peringatan... Tak semua orang boleh makan nasi dalam periuk kera, sebab periuk kera dikatakan beracun... Tapi kalau betul cara cucinya, InsyaAllah selamat... Walaubagaimanapun, adik saya yang makan nasi tu jadi kembang dan gatal satu badan... Hehhehe~~~ Kami yang lain selamat dan takde apa-apa pun... Mungkin dia sorang je yang alergik periuk kera kot... (^_^)

Take Care People... =)

Sunday, June 3, 2012

Putih...Tak Perlu Mekap

Putih ori...Tak payah Nak mekap tebal... (^_^)
Nak jadi putih tanpa solekan? Gunalah bedak sejuk... Tengok saya, dah putihkan? Hehe... (^_^)

Petang tadi adik belikan bedak sejuk, nak jaga kulit katanya. Apa lagi saya, pakai je la... Hehehe... Lagipun bedak sejuk memang bagus untuk kulit... Ni adalah cara paling selamat untuk amalan kecantikan, daripada kita gunakan benda-benda yang pelbagai... Nak pakai pun senang dan pakai la masa nak tidur... Kalau bawa jalan-jalan nanti orang fikir hantu mana pulak yang lepas malam-malam... (^_^)

Bedak sejuk Flower baru RM2.00.... hehehhe~~~
Antara kebaikan amalan bedak sejuk...
  • Dapat menyejukkan kulit muka
    Sebab nama dia bedak SEJUK... heheheh~~~
  • Dapat kurangkan minyak pada muka
    Bedak sejuk boleh serap minyak berlebihan kat muka... Jadi secara langsung boleh kurangkan jerawat sekali... =)
  • Melicinkan kulit muka
    Bedak sejuk biasanya dibuat dari tepung beras. Beras kan baik untuk kulit sampai jenama SKII pun guna beras sebagai bahan utama... Hehhehe~~~ Lagipun petua orang tua-tua selalu suruh kita basuh muka dengan air cucian beras. Jadi memang betul la tu... =)
  • Menegangkan kulit muka
    Muka akan rasa tegang bila bedak tu dah kering kat muka dan selepas basuh pun kulit akan terasa segar sangat-sangat. Kalau diamalkan tak mustahil akan menegangkan kulit.
  • Boleh tanggalkan sel kulit mati
    Bila bedak tu dah kering dan nak cuci, basahkan sikit dan gosok-gosok macam buat scrub muka. Lepas gosok-gosok barulah cuci sampai bersih dan sel kulit mati akan tanggal sekali.

    Jum pakai... (^_^) Good Nite People... =)

My First Gawai... Seronok...

1 Jun 2012 lepas, pukul 5.20 pagi saya dan adik dah berangkat dari Kuching nak ke kampung Dia di Sematan sebab nak sambut Gawai... Redah je lah walaupun hati takut2 sebab dengar macam-macam kes rompakan kat jalan sunyi. Nasib baik ada adik temankan dan ada jumpa beberapa roadblock dalam perjalanan... Kalau jumpa roadblock tu maksudnya selamat la, kami tak keseorangan la time tu... Hehhehe~~~

Saya datang ke kampung bukan dengan tangan kosong... Saya bawa kari daging, kuah satay, ketupat nasi dan 3 biji kek lapis... (^_^) Makanan lain-lain kaum dan perayaan kan tak sama... Diorang rasa masakan kita, kita rasa masakan diorang... Ni lah kali pertama saya sambut Gawai, sebab sebelum ni memang tak pernah. 

Sekarang ni zaman dah moden, kita boleh bayangkan Gawai tu macam Hari Raya jugak... Tak banyak bezanya Sebab diorang pun ada datang ziarah menziarahi dan hidangkan kek atau biskut macam Hari Raya.  Kalau nak merasa suasana Gawai tradisional, kena pergi ke rumah panjang. Kat situ barulah boleh nampak macam-macam adat tradisional bangsa diorang. Kalau tak, rasa macam Hari Raya jugak la... Cuma bezanya, setiap rumah ada hidangkan makanan berasaskan beras atau nasi yang dimasak menggunakan daun dan pelbagai cara... Gawai kan ada kaitan dengan "Semangat Padi", mungkin sebab tu la kot dan saya tak pasti sangat... Diorang kata Gawai ni perayaan adat. Gambar kat bawah ni adalah diantaranya dan ada banyak jenis lagi yang saya jumpa...

Bidayuh : Kuih Tumpik, Lemang dan Montok
Ada beberapa BAD IMPRESSION tentang Gawai yang saya pernah dengar sebelum ni...
  • Semasa Gawai, minum arak dan mabuk adalah perkara biasa dan wajib.
  • Kalau orang memperlawakan kita minum arak atau tuak, tetapi kita menolak, mereka akan berkecil hati dan kita terpaksa minum.
  • Kalau memandu di Highway semasa atau selepas musim perayaan gawai, banyak pemandu mabuk dan berbahaya di jalan
TETAPI... Sekarang ni, saya sendiri dah bersama-sama menyambut Gawai dan memandu kereta di awal pagi pada pagi Gawai... Satu kereta mabuk dan manusia mabuk kat tepi jalan pun saya tak jumpa... Malah, diorang takde pun hidangkan arak kepada tetamu yang datang, apatah lagi untuk paksa tetamu minum... Entah laa, mungkin yang diorang cerita tu dah tak berlaku lagi sekarang ni... Gawai pun rasa selamat je, takde nak risau dengan perkara pelik-pelik... 

Hari tu memang penat sebab tetamu tak putus-putus datang ke rumah. Mak dia berbangsa Cina dan Bapak dia pulak bidayuh, tetapi 80% daripada tetamu yang datang semuanya Cina dari keluarga belah mak dia.. Rasa macam Tahun Baru Cina pulak dah... Hehheheh~~~ (^_^) Walaupun dah selalu datang bermain kat sini, tapi ni kali pertama saya sambut Gawai dan saya rasa seronok sangat sebab dapat ikut dan belajar budaya bangsa lain bersama-sama yang tersayang... (^_^)

Take Care People... =)

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~