Friday, January 11, 2013

Jubah Peplum..???

Assalamualaikum... Pagi ni ke tempat kerja buat kali pertamanya saya pakai baju buatan sendiri... Selalunya baju-baju saya hantar kat tailor je... Tapi memandangkan sewaktu Hari Lahir lepas En.Suami hadiahkan saya sebuah mesin jahit dan dia nak saya menjahit. Tengok kat >>SINI<< . Jadi apa salahnya saya try jahit baju sendiri untuk kurangkan kos tailor tu...

Alhamdulillah... Baju yang saya buat menjadi dan En.Suami sendiri tak sangka isteri dia ni memang terang hati belajar dari You Tube je... Ngeeeee~~~ (^_^) Sampai kat pejabat, Kak Norlia namakan baju saya ni Jubah Peplum... Ok kot nama tu... Ok je lah... =)

Kat mana saya belajar menjahit??? Korang boleh tengok Link kat sini dan banyak lagi pakaian lain yang dia boleh ajar... 


Untuk yang tahu asas menjahit tetapi tak tau nak jahit baju macam saya ni, boleh la belajar dari youtube atau tutorial video tadi. Tutorial yang dia ajar ringkas dan mudah untuk kita ikut. Kalau nak pergi kelas menjahit mahal kot... Kopek poket En.Suami nak bayar nanti... (^_^)


Jadi...as a result.... Tadaaaaa~~~~ (^_^) My Jubah Peplum... Hehehe~~~


Pertama kali saya buat baju sendiri dan menjadi walaupun banyak kali bukak jahitan, potong dan jahit balik... Hehhehe~~~ Kalau nak tahu, bahagian dalam tu saya tak buat jahitan sisi, saya cuma bakar pakai lilin je untuk hilangkan bulu kain... Hahahahhaha~~~ Kerja nak ringkas, macam tu laa... Kena kreatif sikit.... =P

Actually saya nak buat jubah, tapi nampak besar pulak nanti, jadi tukar sikit dan buat labuh kat bawah... Lepas ni nak try buat design lain pulak... InsyaAllah kalau pandai... (^_^)

10 comments:

Lyaa Suriany said...

Cantik
dah boleh ambik tempahan dah ni akk.
hehhe

Nurhayati Morshidi said...

Saya takde ambik kelas jahitan... tak tau cara yg betul menjahit, so x brani nk ambik risiko buat baju org lain. Kalau bj sendiri masih ok lagi... heheheh~~~

shaty said...

as salam .. TAHNIAH dik dapat suami yang sudi menghadiahkan mesin jahit. TAHNIAH juga kerana berjaya menyiapkan baju sulung .. berfesyen lagi scara DIY. Ehh .. tak gatal ke main kemas kat dalam guna lilin je ? :) .. kekadang kita perlu juga hadir kelas untuk mempelajari kaedah yang betul menjahit sesuatu .. cth poket, zia sembunyi, collar baju etc. Tak rugi keluarkan duit sikit untuk memantapkan kemahiran.

Nurhayati Morshidi said...

Salam kak Shaty... Thank dgn respon... Gatal tu ada la jugak ckit-sikit masa baru pakai. tp dh 2 3 kali pakai x gatak lagi... hehehe~~
hati nak belajar ni ada kak...cuma tgh tggu ada bajet lebih utk ambil kelas menjahit... sekarang ni nak buat zip sembunyi & lain2 belajar sendiri dulu ikut youtube... mungkin hadiah B'day next En.Suami bagi daftar kelas jahitan kot... (^_^) AMin... Teringin sangat nak belajar buat mcm2 fesyen... =)

PUAN NIK said...

nak belajar rahsia buat bahu peplum? sila layari

jahitandankemahiran.blogspot.com

Nurhayati Morshidi said...

Seronok kalau kelas mcm Puan Nik ada kat srwk... =)

~AtiQaH~ said...

salam... kak... pandainye jahit.. sy x pndai jhit tp nak sangat buat baju sendiri... seronoknye.... sy follow akak... follow sy ye nanti... hehee...http://eqataurusgurl91.blogspot.com/

cikji said...

cantiklah,blh ambik tempahan dh ni.hihi

btw,dtg follow sini :)

Akeyla Azmi said...

Wow

Akeyla Azmi said...

Bestnyaaaa!!!!!!

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~