Friday, January 4, 2013

Last Entry 2012.... Krismas dan Hutan (Kebun)

Assalamualaikum.... Dah 2013 rupanya...sampai tak sempat saya nak masukkan entry terakhir 2012 pasal cuti Krismas hari tu... (^_^) Sebelum nak cerita, kena aturkan niat dulu. Kami bercuti bukan untuk menyambut krismas, tapi dengan niat untuk berkumpul bersama keluarga En.Suami. Sebab masa cuti perayaan je semua ahli keluarga yang jauh-jauh datang berkumpul dirumah... (^_^)

Perayaan Krismas ni tak semeriah Gawai. Musim gawai hari tu lebih meriah dan happening. Tak tahu kenapa, mungkin sebab diorang lebih mengutamakan Gawai kot... Kalau bab perayaan di kampung, memang saya yang terover excited... Bukan excited nak celebrate, tapi tak sabar-sabar nak jenguk buah yang saya tunggu-tunggu kat dalam kebun... Ngeeee~~~~ (^_^) Balik kampung kali ni saya bawa anak saudara, nak diorang ni merasa macam mana berada di kampung sebab kami sendiri tak ada kampung. Kalau ada pun, kampung yang di tengah bandar... Takde maknanya.... =)

24 Disember 2012 (Sehari sebelum krismas)

Saya dan En.Suami dah berada dikampung awal, jadi pagi 24 Disember tu saya dan En.Suami berangkat balik ke Kuching untuk ambil lauk yang dimasak oleh mak. Kenapa ambil lauk jauh-jauh??? Sebab faham-faham je la lauk rasmi diorang sewaktu perayaan. Diorang pun hormati kami sebagai Islam jadi mereka makan, masak dan semuanya berasingan. Yang halal masak didalam rumah dan yang tak halal masak di luar rumah. Kami makan pun berasingan, siap sediakan lauk lain untuk kami, syukur ada keluarga yang memahami. Beginilah suasana dikampung... Seronok... (^_^)

Masa makan Khas... =)
Mereka dengan aktiviti mereka, kami dengan aktiviti kami. Saya dan En.Suami sibuk sediakan makanan kami sendiri bersama-sama anak saudara... Lepas selesai dirumah, kami masuk ke kebun untuk cari buah-buahan... (^_^)

Kutip buah Rambutan dan Nangka.. =)
Pokok Tampoi dan Pokok Cempedak
Macam-macam jenis buah boleh dapat kalau rajin nak cari dan 2 buah kat atas tu adalah feveret saya... Buah Tampoi dan Cempedak. Tampoi tu dalam bahasa Sarawak, kalau nama melayu nya saya tak tau... Ngeee~~~ (^_^)

Perkara macam ni lah yang membuatkan saya seronok sangat bila balik ke kampung. Tak tahu kenapa, tapi saya memang suka main dalam hutan. Bila dalam hutan, otak rasa tenang dan seronok je... Gambar kat atas tu abang En.Suami panjat pokok untuk ambil buah. Kitorang yang kat bawah ni jadi tukang sambut je... (^_^)

Selain cari buah, ada sungai jernih kat tepi kebun. Saya tak terjun sebab air sejuk. Saya cuma pantau anak-anak saudara saya je. Nak tinggalkan terus pun boleh sebab air mengalir tenang dan cetek...

Sedapnya kalau terjun... =)
Kalau dah masuk ke kebun...memang ada satu benda khas yang En.Suami akan buat untuk saya... (^_^) Carikan saya buah koko... Tak tahu kenapa, tapi saya memang suka sangat dengan koko. Selalunya koko senang nak cari kat tepi sungai, tapi kali ni semuanya mentah dan ada yang busuk. Jadi kena jalan jauh sikit untuk cari yang baik dan kebetulan jumpa yang sebijik ni tinggi di atas pokok yang tua... Apa boleh buat, demi isteri tersayang, En.Suami panjat dan jolok-jolok untuk ambil buah tu. Saya yang jenuh menunggu dan akhirnya jatuh jugak... (^_^) Nyum3~~~ Sedap...

En.Suami ambil Koko... =)
Main tu main jugak... Kalau dah senja tu kena lah pulang, tak baik main dalam hutan waktu senja. Kalau nak main lagi, sambung la dirumah... (^_^)

25 Disember 2012 (Hari Krismas)

Krismas disambut macam perayaan biasa jugak. Tak semeriah gawai... Selain makan-makan dan berziarah, diorang pun buat lemang macam hari raya... (^_^)

Masa memasak lemang... 
Walaupun saya dan En.Suami je yang beragama Islam, tapi takde masalah untuk saya bertudung dan datang ziarah ke rumah saudara dalam keadaan bertudung. Mereka semua memahami dan hormati agama lain... =) Ini lah hasilnya selepas siap... Sedap dan lembut sama macam lemang melayu... =)

Home made Lemang... =)
Rasanya dah cukup panjang Entry ni kot, sampai saya pun takde idea lagi nak buat isi... (^_^) Itu je lah sebagai penutup 2012... Selamat menyambut tahun baru 2013... (^_^)

Take Care People... =)

No comments:

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~