Thursday, February 7, 2013

Mana Perginya Masa???

Assalamualaikum.... =)

Petang ni terasa penat sangat sebab dah 3 hari tak cukup tido gara-gara ada 3 perkara yang kena disiapkan dalam masa singkat... Dah lama tak merasa sibuk macam ni... Selalunya banyak sangat masa sampaikan kebosanan dirumah dan asyik jalan-jalan pusing bandar je dengan En.Suami...

Tapi....Bila masa dah pack macam ni?? Suami pun dah tak terlayan dan tidur sampai pukul 2-3 pagi... Kesian En.Suami... Apa yang saya sibukkan tu????

Haaahhhh~~~ Nak tau??? 

PERTAMA... Selama ni saya tak pernah ambik tempahan untuk biskut-biskut perayaan, sampai buat untuk diri sendiri pun fikir dulu rajin ke tak.... Tapi, tak tahu lah apa mimpi sekarang sampai saya rajin sangat nak ambil order biskut untuk Tahun Baru Cina... DATE LINE?? MINGGU NI... (^_^)


KEDUA... Selama ni tak pernah nak buat kerja sampingan. Cukuplah dengan kerja tetap saya sekarang ni... Tapi tak tau kenapa gatal sangat nak buat kerja part time gara-gara nak isi masa lapang yang terluang sangat-sangat tu. Sekarang ni saya menjahit manik untuk sebuah kedai tudung pengantin... Hehheheh~~~ DATE LINE?? MINGGU NI... (^_^)
Antara yang dah saya buat... =)
KETIGA...Ni memang kerja biasa...upah untuk menaip bahan ceramah seorang penceramah yang saya tak perlulah nak bagi tahu siapakah penceramah itu... Tapi tu memang kerja tetap la jugak kalau ada ceramah yang dia nak buat... DATE LINE??? MINGGU NI... (^_^)


DISEBABKAN saya dah biasa dengan masa lapang... Jadi saya dah tak tau macam mana nak mengurus masa untuk buat kerja itu dan kerja ini...

PADAHNYA... Masa saya jadi tunggang langgang, rumah tak terkemas, makanan tak termasak, tidur pun dah tak tentu masa... DAN... Nasib baik ada suami yang memahami sebab dapat tolong saya masak makanan untuk kami makan... Alhamdulillah... (^_^)

Alhamdulillah jugak.... Disebabkan keserabutan masa saya dan tak tahu mengatur masa, semua kerja saya siap awal... Semalam, dah hantarkan tempahan biskut Tahun Baru Cina. Malam tadi pukul 2 pagi saya dah sipkan jahitan manik (siap terawal 3 hari) dan Hari ni pulak dah hantarkan bahan ceramah yang saya taipkan dari pagi tadi.... Hehheheh~~~ Nasib baik....

Pengajarannya... Kalau dah tahu banyak benda nak buat, aturkan masa tu betul-betul... Jangan buat kerja last minit sedangkan dah diberikan awal-awal lagi... Belajar untuk disiplinkan diri kalau buat kerja jangan leka tengok MOVIE...mana satu nak kerja?? Mata ke tangan?? (^_^) Heheheh~~~ Renung-renungkan.... =)

Take Care people.... =)

4 comments:

Munnafendy said...

rajinnya....dpt jgk duit poket kan? kirim salam kat kiong aka addin ;)

Nurhayati Morshidi said...

yela kak. sambil mengisi masa lapang dgn hobi baru, dpt jgak mengisi poket. hehe.
nanti sy smpaikan salam akak. ;-)

izfanora said...

xper, yg penting masa tak terbuang begitu sj.. untung ada suami yg memahami.. :)

Nurhayati Morshidi said...

Betul3~~~ (^^,)
Boleh dapat side income jugak... =)

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~