Wednesday, February 27, 2013

Sah Mengandung???

Assalamualaikum... Ni adalah entry saya yang pertama tentang mengandung... Entry ni sebenarnya dah lama saya tulis, dalam 2 minggu lepas. Tapi saya takut nak post walaupun hati  ni rasa nak share semua kegembiraan hati yang ditunggu sejak hampir 8 bulan yang lalu...

KENAPA saya takut nak share??? Sebab, orang disekeliling saya semuanya bagi respon negatif bila tau saya mengandung... Kebanyakkan bagitau jangan la sibuk nak hebohkan sebab masih awal lagi, dan ni pertama kali saya mengandung dan kandungan tu belum tentu lagi menjadi... Jadi, diorang sarankan lebih baik diamkan dulu sampai la 3-4 bulan barulah kandungan tu stabil dan heboh kat orang... 

Ada jugak rasa tak puas hati sebenarnya, yela...saya yang mengandung, bukan diorang... Sekurang-kurangnya bagi la nasihat positif sikit, jangan lah nak downkan perasaan orang yang baru je nak happy ni... Tapi tak pe lah...hak diorang nak cakap-cakap....

JADI?? Saya ikutkan je la... saya tulis post ni, tapi saya tak publish kan terus, nak bagi otak ni berfikir secara rasional dulu... Kononnya lahhhh~~~ Biarlah saya masukkan dalam draft je sampailah saya rasa kandungan ni stabil...

TAPI...Hari ni...hati ni kata nak publishkan je... Kalau Allah dah tentukan rezeki tu ada untuk kita, tetap akan ada... Tapi kalau tak, takde lah kan??? Kita usaha dan tawakal je, yang lain semua Allah yang tentukan... InsyaAllah... =)

PANDANGAN saya... Kalau orang mengandung, janganlah bagi respon negatif yang boleh mematahkan semangat. Boleh tegur, tapi biarlah dengan cara yang positif supaya mental Si Ibu tak risau dan stress... Serius dari lubuk hati....saya menjadi stress bila dapat respon macam ni... Sepatutnya orang mengandung tak boleh stress...kan?? kan?? kan??? Hurmmm~~~ Tapi takpe, TERIMA KASIH buat kawan-kawan yang bagi saya respon positif dan meyakinkan saya...

26.02.2013
Jadi...Sebagai penulisan pertama tentang mengandung tentu nak tahu macam mana saya tau yang saya mengandung??? Semuanya adalah berdasarkan NALURI....

NALURI?? Ye... Saya tak kira dan tak tau sangat bila tarikh haid saya. Sebab, sejak dah berkahwin, hormon tubuh dan berubah. Haid yang tetap pun menjadi tak tetap... Semuanya jadi berbeza... Tapi, walaupun berbeza, kita tetap dapat rasa perubahan diri untuk tau yang kita mengandung ke tak...

Sebelum saya disahkan mengandung, dalam 2 ke 3 bulan jugak saya asyik muntah-muntah setiap kali hujung bulan... Macam tanda orang mengandung jugak kan??? Tapi...masalahnya, saya muntah-muntah sewaktu baru lepas 1-2 minggu datang bulan... Jadi memang sah lah bukan muntah disebabkan mengandung, walaupun di hujung bulan....

Petang 24.02.2013...saya dan En.Suami siap angkat katil dan almari baju untuk pindah balik ke rumah mak... Almari baju dan katil bukan ringan yee... Tersangatlah berat sampai beberapa kali tangan saya terlepas dan terhempas barang yang saya bawa ke lantai. Nak pindahkan masuk kedalam Dmax satu hal, nak bawa naik ke bilik kami di rumah mak kat tingkat 2 lagi satu hal... Bahaya kan??? Tapi, kalau kami tak angkat, siapa lagi??? Rumah mak mana ada lelaki... Abang-abang semua tinggal kat luar... Huhuhu~~~ Kami berdua angkat la sikit-sikit dan ada beberapa lagi yang masih tinggal untuk di bawa ke rumah mak. Dalam plan, esok je lah sambung angkat sebab dah tak larat...

Malam sewaktu berehat tengok TV, saya bagitau dengan En.Suami, esok saya tak nak angkat almari baju yang satu lagi sebab saya mengandung... Spontan je saya sebut macam sebab saya rasa yang saya mengandung... Masa tu cuma main sebut je sebab dah dapat rasa yang saya tetiba lembik semacam... Sebab selalunya, kalau bab angkat-angkat perabot ni kira kacang je saya buat... Hehhehe~~~ Dah biasa di latih buat keja berat, macam tu la jadinya... (^_^) Tapi petang tu tak, tangan saya asyik terlepas dan jatuhkan almari ke lantai...

Petang 25.02.2013....Saya dan En.Suami beli pregnancy test dari farmasi masa balik dari kerja... Tapi tak buat test terus sebab HCG tinggi sewaktu bagun pagi... Jadi kena tunggu keesokkan pagi barulah buat... Pagi 26.02.2013, saya bangun awal dan buat ujian sorang-sorang sebab tak nak En.Suami sibuk tengok... Hheheheh~~~... Betul!!!!... Saya mengandung... Saya masuk bilik kejutkan En.Suami dan bagitau "Kan betul saya kata saya mengandung??" Hehheheh~~~ Kuat betul naluri ni kan??? (^_^)

Tak puas hati cek dirumah, pagi tu terus pergi ke Klinik untuk sahkan lagi... Betul, doktor bagitau pregnant masih baru lagi, dalam 3-4 minggu... Alhamdulillah dan bersyukur sangat-sangat sebab Allah bagi peluang kat kami dan tak terjadi apa-apa sewaktu kerja berat nak pindah rumah...

Apa yang saya alami sewaktu awal kehamilan??? Dalam Entry seterusnya... =)

4 comments:

myRhythm said...

uit, tahniah tie..hehehe..jaga diri baik2, no no stress k..banyak baca quran..surah yunus, yusuf, luqman..k :)

Nurhayati Morshidi said...

makseh kak zee... :-)
doa nk bgus2, k. mun x bc, tp dgr mp3 jak blh x? hehehe... :-P

CXopportunities said...

happy cx bc pglmn sis. cx hmpr setahun juak tok kawen tp blm rezeki lg. doakan kmk kelak dpt baby. may Allah ease. :) so skrg baby apa? laki atau rompuan tek? ;)

Nurhayati Morshidi said...

InsyaAllah sis... rezeki Allah bagi bila2 jak... yang penting kita sabar dan terus usaha... dolok pun rasa sedih juak, sbb dh 7 bulan tggu tapi x dpt... dah rasa putus asa juak nk tggu... tp bila Allah nak bagi rezeki, tiba2 jak lekat.. Alamdulillah... =)

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~