Wednesday, April 24, 2013

Dah Lama Tak Balik Kampung

Assalamualaikum... Minggu lepas saya dan En.Suami menghabiskan hujung minggu di kampung... Dari petang Jumaat, Sabtu, Ahad, Isnin dan pagi Selasa gerak ke tempat kerja jam 5pagi... Hhehehe~~~ Lama tuuu... Saya dan En.Suami ambik cuti sebab dah lama tak balik dan nak lepak lama sikit di kampung dan mencari ketenangan.... (^_^)

En.Suami seronok melayan anjing-anjingnya... =)) **tapi tak sentuh tak, main dari jauh je... (^_^)
Lama ke tak balik?? Lama la sangat...Setiap bulan pun kami akan balik, 2 minggu sekali... Hehhehe~~~ Cuma yang lepas sampai 3 minggu tak balik sebab abang saya dari Semenanjung datang bercuti ke Sarawak dengan kawannya.

Kalau orang bandar yang memang asli membesar dan tak pernah masuk kampung, memang tak akan selesa dan tak suka dok kampung. Sebab takde hiburan macam di bandar, yang ada pun cuma hutan dan pantai...tu pun kalau perkampungan di pantai... (^_^) TAPI....Kalau yang mak bapak memang asal kampung dan pernah dok kampung, tapi bila dah besar tetiba kata geli dan tak boleh duduk kampung, MEMANG JENIS MANUSIA LUPA ASAL USUL LA TU... hehehe~~~ Memang saya menyindir, sebab ada jenis orang lupa diri macam tu bila dah merasa senang SIKIT... Huhuhu~~~

Dah banyak kampung yang saya masuk, sampai yang takde bekalan elektrik dan air pun pernah... Minum air hujan dan tak merasa kipas dan TV... Tapi tetap seronok sebab ada aktiviti tersendiri yang tak dibuat dibandar... =)

TAPI... Kampung En.Suami ni best sikit, sebab dia duduk kawasan pantai dan banyak kebun kat dalam hutan... Walaupun saya budak bandar dan tak merasa kampung sangat dari kecik, tapi saya lebih sukakan kehidupan kampung yang tenang daripada bandar... Ada je aktiviti yang saya buat kat dalam hutan... TAPI sekarang ni agak tersekat sikit sejak membawa zuriat di dalam rahim ni... Alhamdulillah... =)

Petang-petang, bila matahari dah mula tenggelan di sebalik bukit, saya dan En.Suami akan ke pantai naik motosikal... Lepak-lepak dan berehat sebab saya memang suka dengan pantai... Fikiran jadi ringan je bila melayan angin pantai yang bertiup... (^_^)

Santai petang-petang di pantai... (^_^)
Nak tau apa aktiviti yang saya suka buat kalau di kampung, semuanya saya dah pernah dalam ENTRY yang lepas-lepas... Kalau sudi, review la balik... (^_^)




Kalau anak-anak saya dah besar nanti, memang saya akan ajar diorang kehidupan di kampung dan tak nak mereka jadi lupa diri macam sesetangah orang bandar.... (^_^)

**Satu lagi yang best, sejak mengandung ni, saya dah tak pernah masuk dapur lagi. Semuanya mak mertua yang tolong masakkan dan buat, dia cuma nak saya berehat je... hehehhe~~~ Layanan special tau...Syukur sebab saya ada mak mertua yang baik macam mak kandung... Tak semua orang dapat jumpa mertua yang baik, sebab saya selalu jumpa orang mengadu dapat mertua jahat dan pilih kasih... Alhamdulillah.... Jangan jeles... (^_^)

2 comments:

Munnafendy said...

awak dh pregnant ke? bpe bulan dah? alhamdulillah! :)

jaga diri bebaik k...kirim salam kiong..mesti rindu gila nk main ngn anjing2 dia tuh..nmpak jinak je =D

Nurhayati Morshidi said...

Salam kak... Alhamdulillah dah... baru je 3 bulan lebih... =))

Jinak sangat2 dan suka jilat kitorang, kadang2 terpaksa samak sebab anjing jilat curi-curi... =D

memang dia rindu sangat kat anjing dia, tp apa boleh buat tak blh nak pegang... hehehhe~~~

Nanti saya sampaikan salam akak... =D

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~