Monday, June 10, 2013

Pinggang Dan Tapak Kaki...

Assalamualaikum... (^_^) Entry ke dua untuk hari ni, sebab dah sangat-sangat free bila kerja yang sepatutnya nak dibuat terlupa dirumah.... Hehhehehe~~~

Sekarang ni usia perut dah 5 bulan lebih... Pejam celik pejam celik tak rasa dah 5 bulan berlalu dengan perut yang semakin membesar... Perubahan pun semakin terasa bila tubuh dah mula sakit-sakit dan rasa tak selesa...


Minggu lepas buat monthly cek kat Klinik Kesihatan Ibu dan Anak. Resultnya, saya kena marah doktor, sebab HB darah saya rendah sangat. Kalau tak silap hari tu HB 7 je kot... Sebelum ni HB 11-12... Huhuhu~~~ Kenapa jadi macam tu??? Saya sendiri pun tak tau, sebab dah cuba jaga diri ni baik-baik... Mungkin jugak disebabkan faktor makanan yang saya makan... Entah...

Selain tu, kaki saya cepat penat dan sakit-sakit... Baru je 5 bulan, tapi kaki dah rasa bengkak-bengkak dan kembang bila berjalan jauh... Nak kata kaki tak mampu support berat badan, tak mungkin... Berat saya sebelum mengandung dan sekarang cuma naik 5kg je... Boleh dikatakan berat normal bila saya menggemuk... Faktor lain??? Mungkin sebab selipar tak sesuai atau kekurangan kalsium dalam badan... Huhuhu~~~

Ni adalah pengalaman pertama, dan masih tak tau sangat macam mana nak jaga diri sewaktu mengandung... Ada jugak sesekali baca info yang ada kat internet, ikut jugak apa yang baik diikut tapi still macam ni jugak... Mungkin lain tubuh, lain ragamnya kot...

Supplement??? Yup... Sekarang ni makan supplement mengandung Shaklee... Tapi tak complete sebab  dalam 5 bulan ni saya cuma ambik B-Complex dan Vitalea je... Sepatutnya ada lagi...Ostemetrix, Omega dan ESP... Sebelum ni badan tak rasa apa pun, tapi bila dah rasa sakit-sakit macam ni barulah ingat nak tambah lagi 3 yang saya takde tu untuk stabilkan Kalsium dan kuantiti darah...

Walau apa pun... Sabar je... 9 bulan tu tak lama...tambah 2 bulan pantang... Kira-kira 11 bulan la... hehehehh~~~ Banyakkan sabar dan ibadah je masa-masa macam ni... (^_^) InsyaAllah dipermudahkan semuanya....

Take Care People... =)

No comments:

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~