Friday, September 6, 2013

Aktiviti 50 Tahun Sarawak Merdeka

50 Tahun Sarawak Merdeka / Gemilang dalam Malaysia... Tajuk besar sepanjang bulan september ni. kenapa baru 50 tahun merdeka sedangkan Malaysia dah merdeka 56 tahun?? Sebab...Tertubuhnya kerajaan  'gabungan' atau Negara 'Persekutuan' yang diberi nama Malaysia...
4 Tarikh Penting :

Negara Tanah Melayu = 31 Ogos 1957 
Negara Sarawak = 22 July 1963
Negara Sabah = 31 Ogos 1963
dan.....
Malaysia = Tanah Melayu + Sabah + Sarawak = 16 September 1963


Itulah yang saya faham sedikit pasal 50  tahun merdeka ni...


Kenapa baru sekarang Hari Kemerdekaan Sarawak disambut walaupun tidak diberi cuti umum Sarawak, 5 tahun yang lepas tiada sesiapa pedulikan hal Sarawak lebih-lebih lagi Sejarah Penting Sarawak.


Itulah istimewanya 2 Buah Negara tersebut iaitu Sabah & Sarawak, kerana mereka ada >>>Perjanjian penting yang perlu dipatuhi oleh Tanah Melayu.<<<
Mr.J cadangkan supaya Pihak Kementerian Pendidikkan mewujudkan 1 silibus sejarah untuk Sabah & Sarawak supaya anak-anak generasi depan akan lebih memahami kenapa Sabah dan Sarawak agak berlainan dari segi sosio sosial, dan kenapa ada Tarikh Kemerdekaan sendiri .


Jadi... Sempena sambutan kemerdekaan bulan September ni, ada pelbagai aktiviti yang akan di jalankan dan ni jadual aktiviti yang saya dapat... Saya??? Confirmlah pergi, tapi bukan semuanya... Saya tak sabar nak tengok Acara Kapal Berhias yang diadakan kat Tebingan Sungai Kuching dan letupan bunga api sebagai acara penutup... Dari kecik lagi saya tak pernah tertinggal untuk tengok... Hiasan lampu yang menarik dan kreatif memang memukau pandangan semua orang, lebih-lebih lagi bunga api!!!!... tak sabar dah... 15 September 2013 ni.... Malam tau... (^_^)


Selain aktiviti dalam jadual kat atas tu, ada jugak aktiviti lain yang diadakan. Tapi tak tau larat ke tak nak pergi sebab kalau siang, cuaca panas dan risau saya tak boleh nak tahan. Rasa nak pergi pun ada jugak sebab nak tengok Pertandingan Menangkap Itik dan Raja Sungai... Hihihi~~~ Macam budak-budak... =D


Apa pun... Semoga kehadiran kita memeriahkan suasana di sepanjang Waterfront nanti... (^_^)

No comments:

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~