Friday, October 25, 2013

Permata Hati Pertama

Assalamualaikum... Alhamdulillah dan syukur yang tak terhingga di atas kurniaan Allah pada kami.... Akhirnya permata hati yang ditunggu-tunggu telah selamat dilahirkan secara bedah pada 21 Oktober 2013, Jam 4.21pagi dan seberat 2.86kg... Awal 5 hari dari tarikh yang sepatutnya... Kat bawah ni gambar beberapa minit selepas Eldrine Areej Bin Eldrine Addin dilahirkan di dunia... Alhamdulillah..

Umur beberapa minit.... Montelnya... =D
Pengalaman pertama kali melahirkan anak??? Terus terang saya katakan, amat menyakitkan dan tak semudah yang disangka sebab banyak komplikasi yang saya alami sepanjang menunggu Si Comel dilahirkan... Apa yang saya alami tak boleh nak diterangkan dengan kata-kata... Hanya saya dan En.Suami yang berada disisi yang faham apa yang saya lalui... Terima kasih tak terhingga kat En.Suami sebab dah buat yang terbaik untuk memberi semangat kat saya. 

Saya mula rasakan sakit sejak petang 20 Oktober... Petang tu saya bawa bejalan-jalan dan keluar makan sebab kalau duduk diam je, sakit akan terasa dan tak selesa... Semakin lewat malam, semakin sakit dan akhirnya saya dihantar ke hospital dalam jam 9malam sebab contraction dah selang 10 minit... 
Sampai kat hospital, doktor cek bukaan baru 2cm dan tak boleh beranak lagi.. Saya masuk ward standby, kalau-kalau terberanak malam tu jugak..
Lebih kurang jam 11.30malam, air ketuban pecah... Saya bagitau kat doktor, tapi diorang kata ok lagi dan masih boleh tunggu sebab laluan masih 2cm... Tapi, yang nak terberanak adalah saya..lepas air ketuban pecah, sakit tu jadi semakin kuat.. Saya dah tak tahan terus mintak di bawa ke ward bersalin dan call En.Suami untuk terus datang ke hospital... Masuk je ward bersalin, doktor cek lagi, masih sama 2cm dan laluan tak nak buka untuk lahirkan Areej. Kalau saya paksa jugak, nanti bawah tu boleh pecah... huhu~~ Tak nakkkk....
Berjam-jam masa berlalu...Laluan masih tak nak bukak, tapi baby terus mendesak nak keluar... Masa tu Allah je tahu apa yang saya rasakan. Seolah-olah lepas melahirkan tu saya akan mati sebab dah tak tahan nak menanggung sakit... En.Suami dan doktor semua ditumbuk dan terajang sebab nak melawan kesakitan... Tak tahu lah dugaan apa masa tu... Apa yang saya ingat cuma ingat nak mintak ampun kat mak bapak supaya mudahkan saya bersalin... Saya bertarung nyawa hampir 5 jam, doktor tetap nak saya melahirkan secara normal dan tak nak buat pembedahan... Akhirnya selepas 5jam, jantung baby semakin lemah. Saya pun dah tak berdaya dan menangis merayu untuk dibedah.. Doktor akur jugak dengan permintaan saya dan bergegas ke dewan bedah pada jam 4 pagi... Kalau orang katakan injection bius di tulang belakang sebelum bedah tu sakit, saya jawab tak tahu langsung... Sebab rasanya nyawa saya tinggal separuh je masa tu... Sakit nak beranak tu langsung saya tak boleh nak gambarkan... Bila saya sedar dalam 4.30pagi, doktor tepuk suruh saya bangun dan tunjuk baby yang masih ada sisa darah untuk saya tengok dan pengsan balik... 

Sakit yang dirasakan membuatkan saya boleh fikir menyesal untuk mengandung. Tapi sebaik sahaja tengok wajah comel Si Kecik, hati berubah sayu dan timbul rasa kasih sayang... Meleleh air mata setiap kali merenung wajah sucinya... Allah anugerahkan kami seorang bayi yang sangat comel...

3 hari saya di hospital bertemankan Si kecik... Wajahnya berubah selepas 3 hari... Ni yang saya ambil ketika dia bangun nak susu pada jam 3 pagi selepas 3 hari dilahirkan... =) Comel kan?? Mata bulat dengan lidahnya terjelir mintak susu... Hihihi~~~ =D

Umur 3 hari... Saya budak comel... =)
Semoga Eldrine Areej Bin Eldrine Addin menjadi anak yang soleh dan taat pada orang kedua orang tua... InsyaAllah... Amin...

Take Care People... =D

No comments:

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~