Friday, November 29, 2013

40 Hari Berlalu

Ini nyawa saya... =)
Assalamualaikum... Dah lama rasanya tak buat entry baru.. Hampir sebulan kan??? Hari ni dah genap 40 hari saya berpantang selepas melahirkan Areej... Maksudnya umur Areej pun dah 40 hari jugak... Dalam 40 hari, bila saya tengok balik gambar-gambar dari Areej dilahirkan, wajah Areej dah banyak berubah... Comel sangat-sangat... Sayang anak ibu... =)

Dari hari Pertama hingga 40... =)
Sekarang ni rasanya dah betul-betul sihat kot... Cuma beberapa hari lepas saya diserang selsema sampai 3 hari, bersin tak payah cakap, memang tak henti-henti sampai terasa sakit kat dalam perut... En.Suami pun terpaksa ambik cuti untuk menjaga Areej dan biarkan saya berehat supaya cepat sembuh. Kesan selsema, perut saya sekarang selalu sakit-sakit. Mungkin bersin yang kuat tu bagi tekanan kat dalam perut dan cederakan tempat jahitan bahagian dalam yang belum sembuh sepenuhnya...

Alhamdulillah sebab Areej kuat dan tak berjangkit walaupun menyusu badan.. Saya pernah demam dan selsema, tapi tak boleh nak elakkan Areej dari menyusu badan. Sebab bila nak masuk tidur, Areej suka dipeluk ibunya sambil menyusu... =) Syukur sangat-sangat Areej dilahirkan kuat antibodi dan sihat walafiat.

BERPANTANG??? 40 hari?? 44 hari?? 100 hari?? Banyak betul pilihan hari berpantang... Mana satu pilihan korang kalau berpantang??? Sekarang ni walaupun dah 40 hari, tapi saya tetap belum makan benda terlarang lagi. Masih berjaga-jaga dan dalam perancangan nak pilih berpantang 100 hari kalau saya mampu... Sebab orang-orang tua kata, 100 hari lebih baik dan barulah tubuh betul-betul sihat, lebih-lebih lagi kalau beranak bedah. Lagipun saya nak tubuh saya balik macam dulu, jadi mungkin saya akan lanjutkan hari berpantang sampai 100 hari... InsyaAllah...

Alhamdulillah... Kehidupan sekarang lebih sempurna selepas kehadiran Areej, walaupun terasa penat menjaganya... Sekarang ni Areej semakin banyak kerenah, tapi nak buat macam mana??? Proses bayi membesar... (^_^) Banyak kerenah pun, tapi tetap jugak comellll~~~ Hihihi~~~

Dah lama tak menaip, idea pun takde dah... Huhuhu~~~ Nantilah saya update lagi... =)

Take Care... =)

3 comments:

kenny977world said...

: )

Nurmikalthum binti Julai said...

salam kak su, ktk bedah perut duhal? wah! mesti besar baby ktk kan.. kirim pelok cium kmk kt baby areej..

Nurhayati Morshidi said...

Assalam Numi... Owk, kmk bedah. Baby kmk kecik jak, 2.8kg jak. Ada masalah lain, yala bedah... :))
Areej peluk auntie numi nya juak.. :))

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~