Friday, December 20, 2013

Cholecystitis... Hidup Tanpa Hempedu

Assalamualaikum.... Hari ni dah hari ke 7 selepas buat pembedahan buang hempedu hari tu... Masih susah bergerak dan berjalan pun masih bengkok... Rasanya, sakit bedah keluarkan Areej dulu lebih sedap dari sekarang ni. Lepas beranak, hari ke 2 saya dah boleh gerak-gerak bebas dan tak berapa sakit dah. Tapi kali ni hari ke 7 pun masih payah nak gerak. Tak tau kenapa, padahal sama je perut ni kena bukak dan tutup semula. Huhuhu~~~

Cholecystitis... Itulah nama benda alah yang buatkan saya masuk ward 9 Disember 2013 lepas, sampai seminggu saya rindu dan tak boleh nak jumpa Areej. =( Sebenarnya sakit tu saya dah rasa lebih kurang 2 minggu sebelum tu, tapi saya simpan je sebab ingatkan perut meragam selepas beranak dan gastrik biasa je.

Tapi malam 9 Disember tu, sakit semakin teruk. Saya tak boleh nak bergerak dan tak boleh nak bernafas. Mak terus hantar saya ke ward kecemasan sebab dah cemas tengok keadaan saya yang dah teruk sangat-sangat. Dengan keadaan saya macam tu, doktor tak boleh nak buat andaian terus dan masukkan saya ke ward untuk pemeriksaan selanjutnya. Andaian awal mereka ialah hempedu saya bengkak selepas perut saya ditekan oleh doktor pakar bedah yang dipanggil untuk berjumpa dengan saya. Tapi saya disuruh untuk buat scanning perut untuk tengok apa masalah yang sebenarnya.

2 Hari kemudian, barulah saya melakukan scanning. Huhuh~~~ 2 hari?? Memanglah kalau dihospital kerajaan. Kena ambil masa untuk semua perkara. Bukanlah nak cakap lembab. Tapi faham-faham sendiri je lah. Bukan kita sorang je pesakit kat situ, tapi ramai. Semua benda kena buat ikut giliran. Kalau nak cepat, pergi lah keluarkan duit untuk hospital swasta. Huhu~~~ Selepas buat scanning, ye memang betul kata doktor yang hempedu saya dah kembang sebab ada sebiji buah ceri saiz 1cm menyumbat saluran keluar masuk hempedu dan buatkan hempedu saya membengkak. Hurmmm~~~


Sebiji je?? Itu pun dah buatkan saya jadi teruk macam tu? Padahal saya pernah dengar kes kawan abang yang hempedu dia ada 100++ biji buah ceri barulah betul-betul teruk. Jadi doktor explain, lain orang lain kesnya. Saya ni walaupun sebiji, tapi sebiji itulah yang dah sumbatkan saluran, sebab tulah jadi teruk. Kalau dibiarkan lama, hempedu saya akan terus membengkak dan memburuk. Jadi kesimpulannya, doktor suruh saya buat pembedahan untuk buang batu dan hempedu tu sekali. Huhuhu~~~ Tunggu lagi giliran seterusnya....

Penantian tu bukan nya seronok... Sejak dari hari pertama masuk ward, saya tak sentuh makanan langsung sebab disuruh berpuasa. Tangan dan urat-urat semua dah kembang sebab urat saya tolak antibiotik yang masuk... Padahnya, terpaksalah menanggung derita asyik cucuk dan cari urat baru setiap kali urat lama membengkak dan tolak antibiotik... Sedih.. Tapi tetap ceria sebab ada En.Suami yang temankan saya di hospital... =D Seminggu saya di hospital, seminggu jugaklah En.Suami tak makan dirumah. En.Suami akan tapau dan makan bersama saya dihospital walaupun saya ni berpuasa. Kesian En.Suami, takde selera makan dirumah sebab nak saya temankan... =D


13 Disember 2013, Jam 2.15 petang barulah giliran saya untuk buat pembedahan. Masa tu En.Suami takde disisi sebab masih belum kembali dari solat jumaat. Tapi saya tinggalkan SMS supaya dia cari saya kat bilik bedah kalau dia dah sampai hospital. SERAM??? Memang seram, sebab ni dah pembedahan kedua. Bekas jahit lama pun belum lagi betul-betul sembuh, dah nak kena bukak lagi... Hurmmm~~~
Jam 2.30 petang macam tu saya masuk bilik bedah, lebih kurang jam 4.30 petang barulah saya siap dan dihantar masuk balik ke ward. Masa diusung dalam mamai dan mabuk MORPHIN tu rasa tenang bila tengok En.Suami setia menunggu di pintu keluar walaupun dah lebih 2 jam...


Lepas pembedahan tu, sakit memang tak terkata. Saya tak bayangkan kesakitan macam tu sebab pembedahan beranak tak sakit dan saya tak perlu inject OVERDOSE morphin kat tubuh untuk tahan sakit. Sakit kali ni??? Allah je tahu sampai saya menangis tahan sakit bila jururawat kejutkan saya selepas pembedahan dan hilang kesan ubat bius. Jururawat pesan, kalau sakit sangat baru tekan suis hijau, nanti ubat tahan sakit masuk automatik. Tapi saya dah menahan sakit tak terkata dan saya tekan suis ubat tu semahu-mahunya. Padahnya, saya mabuk dan pengsan sampai tertidur. Keesokan harinya saya bangun barulah doktor tanya, kenapa tekan suis banyak sangat. Awak tau tak awak overdose?? Saya senyum je sebab puas hati tak rasa sakit.... Bila saya baca kat tepi mesin tu baru lah tahu rupa-rupanya tu suis untuk inject MORPHIN untuk tahan sakit selepas pembedahan... Hihihi~~~ Macam tu rupanya rasa mabuk dadah. Seronok jugak... Hahhahahah~~~ Tapi bukanlah pure dadah, dah bercampur dan dijadikan ubat.... =P


Saya betul-betu kagum dan sayang sangat-sangat kat En.Suami... Bersungguh-sungguh En.Suami menjaga saya sepanjang 2 hari saya tak boleh bergerak selepas pembedahan. Faham-faham je lah macam mana rasanya menjaga orang sakit yang tak boleh bangun untuk ke tandas. Memang payah dan saya kesian kat En.Suami. En.Suami betul-betul kepenatan dan nampak di raut wajahnya penat walaupun dia tersenyum dan buat macam takde apa-apa. Alhamdulillah hari kedua selepas pembedahan, saya dibenarkan balik dan berehat di rumah, sebab pendarahan dah berhenti dan hos yang disambung kat perut pun dah boleh dicabut.

Apa yang berlaku kat saya kali ni memang tak dijangka. Tapi, walau apa pun yang terjadi, ada hikmahnya. Saya bersyukur sebab saya masih diberi peluang untuk bernafas dibumi Allah dan bersama Suami melihat anak kami membesar... Alhamdulillah... Doakan saya cepat sihat ya....

Take Care People...

Sunday, December 8, 2013

Lasagna White & Meat Sauce

Assalamualaikum... Petang ni saya masak Lasagna untuk makan petang sebab satu hari tak makan nasik... Resipi yang simple dan sedapppp...

lembik sedap makan panas-panas... =)

Ini adalah resipi untuk acuan saiz 9x9 inci

Bahan A (Sos Daging) :

1 kg Daging cincang
2 biji Bawang besar
4 biji Tomato
1 tin Cendawan butang
1 botol Sos Prego Traditional
Serbuk lada hitam dan perasa

Bahan B (Sos Putih) :

1/2 Buttercup 250g
5 sudu Tepung gandum dilarutkan dengan sedikit air
250g Tatura cheese
1 tin susu cair
300ml air
Serbuk lada hitam dan perasa

Bahan-bahan Melapis dan Topping :

Instant Lasagna San Remo
Cheddar Cheese

BAHAN A & BAHAN B


Cara-cara memasak SOS

Bahan A (Sos daging) :

1. Tumiskan bawang besar hingga lembik
2. Masukkan cendawan dan tomato dan masak hingga tomato lembik
3. Masukkan daging dan sos prego
4. Gunakan botol prego yang dah kosong, isikan air sampai penuh dan masukkan kedalam periuk untuk menambah kuah.
5. Tambahkan bahan perasa dan masak lebih kurang 10 minit sihingga daging masak. JANGAN sampai air kuah kering

Bahan B (Sos Putih) :

1. Panaskan butter dan masakkan larutan tepung lebih kurang 5 minit dengan api kecil
2. Masukkan susu cair, keju tatura dan air
3. Masakkan sehingga hilang semua ketulan dan agak-agak pekat dan tidak terlalu cair

Cara-cara memasak LASAGNA

1. Gunakan acuan saiz 9x9, susunkan kepingan lasagna kering pada dasar acuan sebagai LAPISAN PERTAMA
2. Tuangkan sos daging diatas kepingan Lasagna sebagai LAPISAN KEDUA
3. Tuangkan sos putih diatas sos daging tadi sebagai LAPISAN KETIGA
4. Ulang sekali lagi dengan kepingan lasagna sekiranya masih ada lebihan bahan.
5. Akhir sekali, parutkan Keju Cheddar diatas lapisan sos terakhir untuk dijadikan topping.
6. Biarkan acuan yang telah dilapis selama 1 jam sebelum dibakar selama 40minit dengan suhu 180degree (kepanasan atas dan bawah)

**Biarkan 1 jam sebelum dibakar supaya kepingan Lasagna kembang
**Kepingan Lasagna tidak perlu direndam kerana kepingan lasagna kering akan menyerap air dari sos


Selamat menjamu selera.... En.Suami dan Areej dah rasmi dulu sebelum saya. Dah tulis resipi ni barulah saya makan... Tak sabar-sabar nak kongsi resipi Lasagna ni sebab sedap sangat... Hihihi~~~ =)


Take Care People... (^_^)

KESPEM 2013

Assalamualaikum... Ni adalah entry pertama untuk bulan Disember... Sebulan cuma mampu nak buat 1 atau 2 entry je, sebab dok rumah takde benda yang dibuat dan takde apa yang boleh dikongsikan dengan pembaca... =)

Semalam, 7 Disember 2013 hari ulang tahun ke 2 KESPEM (Kesatuan Pembantu Makmal). Jadi kami ada sedikit aktiviti dan saya pun join jugak... AREEJ??? Masih kecik lagi, jadi saya tak bawak dan tinggalkan dirumah. Adik saya yang tolong saya jaga Areej untuk satu hari... Kesian Areej, ayah dan ibunya berjalan dan tak bawa sekali... Huhuhu~~~ Nanti kalau Areej dah besar sikit barulah boleh ikut. Sekarang masih kecik, nak bawa pun takut nangis nanti tak selesa diluar..

Aktiviti KESPEM??? Pagi dalam jam 10 pagi, ada pertandingan Bowling dan malamnya pulak ada makan malam KESPEM sempena penyampaian hadiah untuk pemenang pertandingan... Saya tak ikut bertanding, sebab saya baru je 48 hari dan tak berani nak ambil risiko bermain sebab buah bowling tu berat... Huhuh~~~ Jadi En.Suami jadi wakil saya untuk bertanding...



Makan malam??? Dibuat kat Habour View Hotel dan makanan superb sedap sebab urusetia pandai pilih hidangan... Nyum3~~~ Enjoy makan... =) Seronok sangat-sangat, sebab pertama kali dapat bawa En.Suami ikut sekali.. =) Dan yang paling puas hati, kami balik dengan tangan kosong. Kami balik dengan tangan yang penuh... Hihihi~~~ Rezeki Areej kan??? (^_^) Kesian jugak bila tengok ada kawan-kawan yang lain balik kosong dan tak dapat apa-apa.. Takpe la, rezeki masing-masing...

Hamper yang saya dapat tu adalah dari cabutan bertuah, tempat ke-6 individu dan tempat ke-2 berkumpulan... Jadi paparazi pulak sebab asyik turun naik pentas... Hahhahaha~~~ perasan je lebih... =P


Baju Dinner??? Heheheh~~~ Manfaatkan baju sewaktu kami kahwin dulu... Sayang pulak ada baju tapi berperap dalam almari... Nasib baik  masih muat walaupun dah beranak... Hihihi~~~ Jimatttt duittttt~~~~


Ok lah... Tak tau nak cerita apa... lepas ni saya nak update resipi Lasagna yang saya masak tadi... Yummehhhh~~~~ 

Take Care People... =))

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~