Friday, July 24, 2015

Syawal 2015... Tanpa Bapa...

Salam syawal ke-7 buat semua... Baru raya ke-7, tp saya rasa macam dh nak sebulan berlalu... Terasa lambat perjalanan syawal kali ni... Mungkin sebab tak puas lagi bercuti kot... =)

Alhamdulillah masih sempat berhari raya bersama keluarga, walaupun tanpa kehadiran bapa... Terasa kekurangan di pagi raya bila bapa tak ada... Rutin pagi bersalaman dengan mak dan bapa, tapi sekarang tinggal mak je... Sedih memang sedih, tapi apa boleh buat, segalanya Allah dah tentukan... Kami teruskan perjalanan hari-hari seperti biasa... =(

Rutin pagi berubah sedikit...Kalau biasa terus ke rumah nenek, sekarang ni kami berziarah ke rumah bapa dulu... =( Al-Fatihah buat bapa, semoga bapa tenang diSana... InsyaAllah... Yang hidup, pasti akan mati... Itulah janji Allah kat kita...cuma kita tak tahu bila pulak giliran kita jadi penduduk tetap kat sini... Pagi raya, kami hias cantik kubur bapa dan wangikan dengan wangian buanga serta pandan... =)


Kat kubur bapa, ada POKOK BUNGA yang TAK TAHU SIAPA YANG TANAM... Dah siasat dengan semua ahli keluarga, pak cik dan mak cik, tapi semua kata tak tahu... Jadi kami bercadang nak cabut je...dan ganti dengan bunga yang KAMI tanam... =)

Lepas ke kubur bapa, barulah kami berziarah ke kampung nenek dan melawat saudara mara... =) Bergambar dan bergambar...Gambar raya tahun ni, bapa dah tak ada... Sedih betul bila tengok gambar... =/


Bergembiralah dihari raya ye... Jangan sedih-sedih... Bapa pun tak nak kami sedih-sedih... Bapa lebih tenang kat sana dan Allah sayang sangat kat bapa, sebab tu Dia ambik bapa cepat-cepat... =)

Raya tahun 2015, umur Areej dah 1 tahun 9 bulan... Nakalllll sangatttt... Sampai tak larat nak jaga bila ziarah rumah saudara... Habis semua benda hiasan dia nak kacau... Kalau tahun lepas senang sikit, sebab masa tu tak pandai jalan lagi... =) Ni gambar Areej segak berbaju raya.. =)


Hensem kan? Terasa macam dah ada anak bujang pulak bila tgk Areej macam ni... =) Nanti nak anak dara pulak lah sorang. Mesti comel bila sorang berbaju melayu, sorang lagi berbaju kurung... (^_^)

Ni pulak gambar kami 3 beranak... InsyaAllah nanti nak beraya berempat pulak... Kalauuu Allah bagi rezeki lah... Hehe =)




Serius...payah sangat nak bergambar bertiga... Areej tak suka tengok kamera dan melompat sana sini... Bertuah sangatlah bila dapat ambik gambar dia ni.. =)

Alhamdulillah... Syawal tahun ni tetap sempurna walaupun dengan masalah GST, Harga benda semua naik, Masalah negara & Kehilangan Bapa... Kegembiraan tu kita sendiri yang tentukan... Kalau nak happy, usahalah untuk happy... Kalau nak sedih, buatlah sedih... Buat apa nak sedih kalau kita boleh berusaha untuk gembira... Tak boleh buat banyak, sikit pun jadi lah... Bersederhana pun tetap seronok... Life Must Go On... =) Kipidap!!! (^_^)

Take Cake People.. =)

1 comment:

ieza ashaari said...

Selamat hari raya korang.

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~