Wednesday, December 23, 2015

2016... It's Time to Start a New Chapter

Assalamualaikum... 2016 akan berbeza dari tahun sebelum ni... Saya akan hidup seperti manusia biasa... keluar dari kelompok glemer dan bisnes... Bye bye dunia BAKING... =)

Yup!! Glemer... Tak perlu tunggu jadi artis untuk glemer, jadi baker pun dah cukup buat jadi glemer "SIKIT" sebab kita berurusan dengan ramai orang dan wajah mudah dikenali ramai... Kadang kala, jalan-jalan kat luar ada yang tegur, macam kenal, tapi saya tak boleh nak cam muka... Kesimpulannya, customer la tu... (^_^) Customer beratusan orang, jadi saya tak boleh nak ingat semua wajah-wajah diorang... Maaf ye akak-akan dan abang-abang... =)

Keluar dari zon bisnes, maksudnya pendapatan adalah seperti manusia biasa yang makan gaji... Dan bukan lagi LUAR BIASA... Kalau makan gaji, tengah bulan poket kosong... Kalau bisnes, poket kami sentiasa penuh... Alhamdulillah itulah rezeki... Takde istilah poket kering tau... Untuk hampir 3 tahun lebih kami dalam zon selesa, sekarang cuba biasakan diri untuk hidup seperti sediakala dan bersederhana... =)

KENAPA saya pilih jalan ni? Sebab Allah dah pilih jalan ni untuk saya... Sewaktu mengerjakan Umrah yang lepas... Ditanah suci saya betul-betul berdoa supaya Allah "BAGI PETUNJUK PADA SAYA UNTUK MEMILIKI KELUARGA YANG SEMPURNA, BAHAGIA DAN DIRAHMATI..." Sekarang... Allah duga kesihatan saya, dan mungkin ni jalan yang Allah tunjuk untuk saya... Nikmatnya bukan sekarang, tapi mungkin kemudian... InsyaAllah keberkatan tu akan nampak bila kita memelihara amanah Allah (Anak) dan keluarga sebaik-baiknya... Sibuk dan leka mencari wang dan mengabaikan tanggungjawab, saya tak nampak kebahagiaan walaupun hidup dalam kemewahan... 


Agak ramai komen negatif dan anggap saya ni separuh jalan bila stop bisness masa tengah-tengah nak maju... Tapi bukan itu... Saya yang alami, saya punya keluarga, saya punya anak....jadi saya yang faham semuanya... Memang betul...Rezeki saya mencurah-curah... Income RM1000 (minimum) seminggu adalah biasa... Tapi bukan itu yang saya nak... Ada sesuatu yang lain...saya ingin mencari kebahagiaan akhirat bersama keluarga... Saya nak jalankan tanggungjawab saya sebagai ibu dan Isteri yang saya dah abaikan hampir 3 tahun...

Dulu...pernah terfikir untuk berhenti kerja dan bisness... Gamble macam yang orang lain buat... Berhenti kerja untuk fokus untuk bisness... Tapi nampaknya itu bukan pilihan saya... Lain orang, lain rezekinya... Percayalah,.. Allah dah atur semuanya... Jangan sesekali samakan diri kita dengan orang lain... Jangan cuba untuk jadi orang lain... Rasakan sendiri dan jadilah diri sendiri... 

InsyaAllah... kehidupan kami 2016 akan dipermudahkan... Amin... =)


No comments:

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~