Monday, December 28, 2015

Umrah... Holiday + Ibadah... (Madinah)

Assalamualaikum... Dah hampir sebulan berlalu mngerjakan umrah, baru hari ni berkesempatan menulis tentangnya... Alhamdulillah...ni jemputan kedua yang saya dapat... Pertama sekali tahun 2006, saya menunaikan umrah "Seorang diri" tanpa keluarga ataupun saudara... Macam mana saya boleh datang sendiri? Itu semua kuasa Allah... Lagipun saya ni jenis yang berdikari, jadi tak risau untuk emak dan bapa lepaskan saya pergi seorang diri... =)

Perjalanan memang dah diketahui, sangat memenatkan... Hampir 14 jam barulah kami tiba di Lapangan Terbang Madinah... Kami pergi dengan menggunakan KOPETRO Travel & Tour Sdn. Bhd. 11 hari 9 malam dari 25 November hingga 5 Disember 2015 dan menggunakan penerbangan "Oman Air" dari Kuala Lumpur... Jadi perjalanan kami banyak transit, sebab kami satu-satunya pasangan dari SARAWAK... hihi...
Kuching (Bermalam kat KLIA) - KL - Oman (4hrs transit) - Madinah.... 



Walaupun sebelum pergi, agak banyak dugaan sebab Areej masuk hospital dan lain-lain hal, tapi Alhamdulillah kami dikuatkan semangat untuk meneruskan perjalanan... Perkara seterusnya dipermudahkan oleh Allah bila hambanya sabar dan tabah... Sewaktu bermalam di KLIA, kami tak merempat seperti pelarian, sebab tiba-tiba bos Addin bagi surprise dan hadiahkan bilik yang selesa untuk kami berehat di Tune Hotel KLIA... SYUKURRRR!!!!



25 November 2015... Saya datang kali ke dua bertemankan SUAMI.... Impian saya dari dulu lagi untuk bawa Addin datang ke SINI... Alhamdulillah Allah gerakkan hati saya dan Addin, dan permudahkan segala urusan kami untuk mengerjakan Umrah... Mungkin Umrah perkara biasa untuk kita yang sejak azali dilahirkan sebagai Islam... TAPI...bukan pada Addin... Addin adalah saudara baru, segalanya tentang Islam adalah baru untuk Addin... Ada satu perasaan Istimewa bila Addin dapat jejakkan kaki kat SINI... Hanya Allah yang dapat gambarkan perasaan tu... Allahuakbar... =)

Subuh pertama Addin di Madinah... 4.30pagi... 
Hari pertama kami sampai madinah...cuaca sangat sejuk... Sejuk yang boleh dirasa sampai ketulang... Angin bertiup dengan suhu persekitaran yang rendah... Damai sangat rasanya... Bila saya balik ke Malaysia, barulah saya tengok jadual kaji cuaca... Rupanya, pada hari kami tiba di Madinah (25 November) suhu menjunam turun hampir sama dengan suhu "Winter"... Sekitar 18-25°C ...Patutlah sejuk sangat, padahal masa tu penghujung "Autumn" dan sepatutnya cuaca masih panas... Alhamdulillah walaupun hanya sehari, sempat kami merasa suasana "winter" di Madinah walaupun kami datang bukan musim "winter"... Besar kuasa Allah tu kan?? "

Suhu turun pada hari kami tiba... menjunam 22°C
Masa 4 hari di Madinah dihabiskan untuk beribadah dan mengenalkan kepada Addin siapakan Rasulullah melalui tempat lawatan sekitar bumi Madinah... Alhamdulillah...




No comments:

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~