Monday, December 28, 2015

Umrah... Holiday + Ibadah... (Mekah)

.......
.......
....... Sambungan dari Entry >>MADINAH<<<... =)

Kami tiba di Mekah 29 November 2015... Hari ke-5 perjalanan kami... Kami tiba tengah malam dengan perjalanan hampir 6jam menggunakan bas... dan terus selesaikan Umrah yang pertama...

Allahuakbar... Allahuakbar... Allahuakbar...

Tahun ke 3 memeluk Islam, engkau terpilih untuk datang ke rumah Allah... Terpilih dari berjuta manusia yang mengharap dan berdoa... Alhamdulillah...
Tak dapat digambarkan perasaan bila dapat datang lagi sekali, tapi kali ini bukan keseorangan... Penat lelah mengerjakan umrah dilakukan bersama-sama suami tersayang... Alhamdulillah...


Saya tak boleh nk gambarkan apa yang ada di dalam hati Addin pada masa ni... Wajah sedih... terharu... hiba... segalanya terpancar... Hanya Addin yang dapat fahami apa perbezaan Islam dan agama sebelumnya... Sebelum Islam, Addin bukanlah penganut Kristian yang biasa, saya mengenali Addin sebagai seorang yang agak alim.. Dia menghafal dan memahami Bible... Bekas pelajar "SMT Sejingkat 2004" mungkin lebih mengenali siapa Addin... President ISCF dan penceramah Kristian bebas (Penginjil) di sekolah-sekolah Sarawak... Untuk dia menerima Islam memang sangat payah dan saya sendiri hampir putus asa. Tapi bila Hidayah sampai padanya...Addin telah memahami Islam melebihi saya memahami Islam... Itulah yang saya bangga sangat kat Addin, suami saya... Bagi orang lain yang mengenali Addin sekarang, Addin mungkin cuma biasa-biasa... Tapi bukan saya... Saya yang kenal dia dari awal, jadi saya lebih faham... =)

Kosong dan sunyi je kat belakang... =)
Dari hari pertama kami tiba di Tanah Suci... Segala Urusan kami dipermudahkan... Alhamdulillah, sewaktu tiba di Mekah, keadaan masih sunyi...dan mudah untuk kami mendekati Kaabah... Kenapa? Sebab kami diantara visa terawal yang dapat masuk ke Tanah Suci selepas Musim Haji yang lalu..

Boleh bayangkan tak, mudah tu macam mana? Dengan mudahnya kami dapat mencium Hajarul Aswad... Addin dengan mudahnya dapat berdiri dan berdoa dimultazam... Kami dapat solat sunat betul-betul sisi kaabah dan boleh dilihat melalui gambar betapa lapangnya suasana ketika kami kesana... Sampai orang dalam gambar kat bawah tu dapat tersenyum riang sebab tiada asakan dan rempuhan manusia yang berasak-asak mendekati Kaabah pada masa tu... Dimana Addin? Lengan berbaju hitam bergelang tasbih itu... =) Syukur kunjungan pertama Addin, Allah permudahkan untuk dia... =)

Addin menghargai segala peluang yang ada... Entah bila lagi peluang akan diberikan...
Keadaan biasa macam mana???? Kalau dalam keadaan biasa, belum tentu kita berpeluang untuk mencium Hajarul Aswad atau Mendekati Kaabah... Melainkan dengan izin Allah... Sebab berjuta manusia dengan satu tujuan yang sama... Bayangkan!!!


Di tanah suci, saya berniqab... Sebab saya nak merasa keindahan menutup aurat dengan sempurna... Betul... Ketenangan ada di situ.. Kedamaian yang tak pernah saya rasai sebelum ni... Cuma saya masih belum bersedia untuk berniqab... Mungkin suatu hari nanti, siapa yang tahu... Kalau Allah perkenankan... InsyaAllah... =)
Saya jugak sempat merasa hujan di Mekah... Macam pelik padang pasir turunnya hujan... Tapi itu lah...lagi sekali... Kuasa Allah... =) Semoga nanti kami berpeluang lagi kesana, BERSAMA KELUARGA... Amin...

No comments:

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~