Monday, December 28, 2015

Umrah... Holiday + Ibadah... (Mekah)

.......
.......
....... Sambungan dari Entry >>MADINAH<<<... =)

Kami tiba di Mekah 29 November 2015... Hari ke-5 perjalanan kami... Kami tiba tengah malam dengan perjalanan hampir 6jam menggunakan bas... dan terus selesaikan Umrah yang pertama...

Allahuakbar... Allahuakbar... Allahuakbar...

Tahun ke 3 memeluk Islam, engkau terpilih untuk datang ke rumah Allah... Terpilih dari berjuta manusia yang mengharap dan berdoa... Alhamdulillah...
Tak dapat digambarkan perasaan bila dapat datang lagi sekali, tapi kali ini bukan keseorangan... Penat lelah mengerjakan umrah dilakukan bersama-sama suami tersayang... Alhamdulillah...


Saya tak boleh nk gambarkan apa yang ada di dalam hati Addin pada masa ni... Wajah sedih... terharu... hiba... segalanya terpancar... Hanya Addin yang dapat fahami apa perbezaan Islam dan agama sebelumnya... Sebelum Islam, Addin bukanlah penganut Kristian yang biasa, saya mengenali Addin sebagai seorang yang agak alim.. Dia menghafal dan memahami Bible... Bekas pelajar "SMT Sejingkat 2004" mungkin lebih mengenali siapa Addin... President ISCF dan penceramah Kristian bebas (Penginjil) di sekolah-sekolah Sarawak... Untuk dia menerima Islam memang sangat payah dan saya sendiri hampir putus asa. Tapi bila Hidayah sampai padanya...Addin telah memahami Islam melebihi saya memahami Islam... Itulah yang saya bangga sangat kat Addin, suami saya... Bagi orang lain yang mengenali Addin sekarang, Addin mungkin cuma biasa-biasa... Tapi bukan saya... Saya yang kenal dia dari awal, jadi saya lebih faham... =)

Kosong dan sunyi je kat belakang... =)
Dari hari pertama kami tiba di Tanah Suci... Segala Urusan kami dipermudahkan... Alhamdulillah, sewaktu tiba di Mekah, keadaan masih sunyi...dan mudah untuk kami mendekati Kaabah... Kenapa? Sebab kami diantara visa terawal yang dapat masuk ke Tanah Suci selepas Musim Haji yang lalu..

Boleh bayangkan tak, mudah tu macam mana? Dengan mudahnya kami dapat mencium Hajarul Aswad... Addin dengan mudahnya dapat berdiri dan berdoa dimultazam... Kami dapat solat sunat betul-betul sisi kaabah dan boleh dilihat melalui gambar betapa lapangnya suasana ketika kami kesana... Sampai orang dalam gambar kat bawah tu dapat tersenyum riang sebab tiada asakan dan rempuhan manusia yang berasak-asak mendekati Kaabah pada masa tu... Dimana Addin? Lengan berbaju hitam bergelang tasbih itu... =) Syukur kunjungan pertama Addin, Allah permudahkan untuk dia... =)

Addin menghargai segala peluang yang ada... Entah bila lagi peluang akan diberikan...
Keadaan biasa macam mana???? Kalau dalam keadaan biasa, belum tentu kita berpeluang untuk mencium Hajarul Aswad atau Mendekati Kaabah... Melainkan dengan izin Allah... Sebab berjuta manusia dengan satu tujuan yang sama... Bayangkan!!!


Di tanah suci, saya berniqab... Sebab saya nak merasa keindahan menutup aurat dengan sempurna... Betul... Ketenangan ada di situ.. Kedamaian yang tak pernah saya rasai sebelum ni... Cuma saya masih belum bersedia untuk berniqab... Mungkin suatu hari nanti, siapa yang tahu... Kalau Allah perkenankan... InsyaAllah... =)
Saya jugak sempat merasa hujan di Mekah... Macam pelik padang pasir turunnya hujan... Tapi itu lah...lagi sekali... Kuasa Allah... =) Semoga nanti kami berpeluang lagi kesana, BERSAMA KELUARGA... Amin...

Umrah... Holiday + Ibadah... (Madinah)

Assalamualaikum... Dah hampir sebulan berlalu mngerjakan umrah, baru hari ni berkesempatan menulis tentangnya... Alhamdulillah...ni jemputan kedua yang saya dapat... Pertama sekali tahun 2006, saya menunaikan umrah "Seorang diri" tanpa keluarga ataupun saudara... Macam mana saya boleh datang sendiri? Itu semua kuasa Allah... Lagipun saya ni jenis yang berdikari, jadi tak risau untuk emak dan bapa lepaskan saya pergi seorang diri... =)

Perjalanan memang dah diketahui, sangat memenatkan... Hampir 14 jam barulah kami tiba di Lapangan Terbang Madinah... Kami pergi dengan menggunakan KOPETRO Travel & Tour Sdn. Bhd. 11 hari 9 malam dari 25 November hingga 5 Disember 2015 dan menggunakan penerbangan "Oman Air" dari Kuala Lumpur... Jadi perjalanan kami banyak transit, sebab kami satu-satunya pasangan dari SARAWAK... hihi...
Kuching (Bermalam kat KLIA) - KL - Oman (4hrs transit) - Madinah.... 



Walaupun sebelum pergi, agak banyak dugaan sebab Areej masuk hospital dan lain-lain hal, tapi Alhamdulillah kami dikuatkan semangat untuk meneruskan perjalanan... Perkara seterusnya dipermudahkan oleh Allah bila hambanya sabar dan tabah... Sewaktu bermalam di KLIA, kami tak merempat seperti pelarian, sebab tiba-tiba bos Addin bagi surprise dan hadiahkan bilik yang selesa untuk kami berehat di Tune Hotel KLIA... SYUKURRRR!!!!



25 November 2015... Saya datang kali ke dua bertemankan SUAMI.... Impian saya dari dulu lagi untuk bawa Addin datang ke SINI... Alhamdulillah Allah gerakkan hati saya dan Addin, dan permudahkan segala urusan kami untuk mengerjakan Umrah... Mungkin Umrah perkara biasa untuk kita yang sejak azali dilahirkan sebagai Islam... TAPI...bukan pada Addin... Addin adalah saudara baru, segalanya tentang Islam adalah baru untuk Addin... Ada satu perasaan Istimewa bila Addin dapat jejakkan kaki kat SINI... Hanya Allah yang dapat gambarkan perasaan tu... Allahuakbar... =)

Subuh pertama Addin di Madinah... 4.30pagi... 
Hari pertama kami sampai madinah...cuaca sangat sejuk... Sejuk yang boleh dirasa sampai ketulang... Angin bertiup dengan suhu persekitaran yang rendah... Damai sangat rasanya... Bila saya balik ke Malaysia, barulah saya tengok jadual kaji cuaca... Rupanya, pada hari kami tiba di Madinah (25 November) suhu menjunam turun hampir sama dengan suhu "Winter"... Sekitar 18-25°C ...Patutlah sejuk sangat, padahal masa tu penghujung "Autumn" dan sepatutnya cuaca masih panas... Alhamdulillah walaupun hanya sehari, sempat kami merasa suasana "winter" di Madinah walaupun kami datang bukan musim "winter"... Besar kuasa Allah tu kan?? "

Suhu turun pada hari kami tiba... menjunam 22°C
Masa 4 hari di Madinah dihabiskan untuk beribadah dan mengenalkan kepada Addin siapakan Rasulullah melalui tempat lawatan sekitar bumi Madinah... Alhamdulillah...




Azam 2016... It's all about Family!!!

Assalamualaikum... AZAM... Perkara yang wajib dibuat setiap tahun... SEBAB?? Sebab kita nak tetapkan apa matlamat hidup kita... Hidup tanpa matlamat seolah-olah kehidupan seharian tu takde hala tuju... Kalau kita pergi-balik kerja pun ada SKT (Sasaran Kerja Tahunan), hidup pun MESTI ada SKT (Sasaran Kehidupan Tahunan)... Kalau takde SKT, boleh tak fikir kejab?? Apa tujuan hidup hari-hari? Apa tujuan kita buat itu? Buat ini? NOTHING??? Saja-saja buat??? Errkkk... Apa ni?? Hidup macam lalang... Sebaik-baiknya tetapkan matlamat, sasaran dan tujuan... Tak perlu banyak kalau malas nak fikir... Cukup SATU!!! Buat atau tidak, itu lain ceritanya... Yang PENTING MESTI ada SKT... Wajib!!! Tu salah satu cara untuk pupuk disiplin dalam diri sendiri...

Sebelum catat apa AZAM nak buat untuk 2016 nanti... Kita belek semula yang 2015... Apa yang success dan apa yang kurang memuaskan... Even saya sendiri, tetap ada yang tak dapat buat... Tapi Alhamdulillah sasaran saya 80% terlaksana...

1. Holiday - TERCAPAI : Kuala Lumpur, Krabi, Umrah 
2. Tak beli COACH - GAGAL : Saya beli 1 hand bag Coach Raya lepas.. =(
3. Saving RM300-RM500 SEMINGGU!!!! - TERCAPAI : Duit saving tu dah guna untuk bawa saya dan suami mengerjakan UMRAH... Alhamdulillah berkat... =) (RM20k)
4. Baking Studio - TERCAPAI : Dengan duit jualan dan saving juga saya laburkan untuk buat baking studio (RM10k)
5. Nak jadi isteri yang baik dan taat kat suami... Nak kurangkan moody dan panas baran- GAGAL : Sebab saya masih panas baran... Faktor penat merangsang saya untuk jadi pemarah

Selepas tengok semula sepanjang 2015... Saya kenal kemampuan, saya kenal diri saya dan saya bangga dengan apa yang saya capai... Bukan mudah untuk berjaya, tapi sangat mudah untuk kita jatuh... Untuk 2016 nanti kena semak balik supaya bersesuaian dengan faktor kewangan sebab saya bukan lagi business woman... (^_^)


-SKT 2016-

1. Holiday 

- WAJIB pergi bercuti bersama keluarga walaupun dekat & hanya dalam Malaysia saja.. =)

2. Saving RM300++ SEBULAN!!!! 

- Untuk bulanan, walaupun dah takde wang jualan, duit dari gaji InsyaAllah saya nak simpan jugak. Kalau tak pun, poket money yang suami bagi nanti saya nak simpan... =) Lain-lain, simpanan tahun ni nak ubah cara sikit... Nak kumpul duit biru dan hijau sampai hujung tahun... Nak ready tabung lah lepas ni... =)

3. Nak jadi isteri yang baik dan taat kat suami... Nak kurangkan panas baran... Nak jadi ibu yang baik..

- Kalau dulu, saya panas baran disebabkan faktor penat dengan Bisness... InsyaAllah lepas ni, tanggungjawab saya 100% dengan komitmen kerja dan keluarga sahaja... Saya nak jadi isteri dan ibu yang baik... Saya nak jalankan tanggungjawab saya dengan rumah tangga...

Sebelum ni saya TAK PERNAH MASAK, lepas ni saya nak masak selalu untuk keluarga... Kalau dulu saya akan MUNTAH bila cuci berak Areej, InsyaAllah lepas ni tak lagi sebab saya nak buat semua... Ye muntah sebab saya JARANG cuci berak Areej, umur Areej dh 2 tahun lebih, boleh kira baru brapa kali saya buat..... Syukur Allah bagi suami yang sangat bertanggungjawab dan penyabar... =)

4. Nak KURANGkan Areej masuk hospital... 

- Sepanjang 2015, 4 kali Areej dimasukkan ke dalam ward... Salah satu faktor anak sakit adalah kurang kasih sayang dan kurang perhatian... Kesian Areej... Lepas ni, InsyaAllah Areej akan lebih terjaga... Areej ni tak boleh biarkan walau 1 saat, cepat je dia masukkan benda kotor kat dalam mulut... Sekarang, bila tengok Areej buat pelik-pelik saya cepat-cepat bagi dia makan HEXBIO untuk jaga perut dia... 

Januari 2015 - Hospital KPJ (Penyakit : >>Klik HFMD<<)
Mac 2015 - Hospital Umum Sarawak (Penyakit : >>Klik Lung Infection<<)
April 2015 - Hospital NORMAH (Penyakit : >>Klik Rota Virus<<)
November 2015 - Hospital NORMAH (Penyakit : >>Klik Pneumonia<<)


2016...Mungkin lebih besar cabarannya... Dari segi mental... Semoga kami kuat untuk mehadapi hari-hari yang akan datang... Amin.. =)

Wednesday, December 23, 2015

YanEz BEREHAT.. Bukan Kalah Bukan Mengalah



YanEz bermaksud Yatie 'n' Ezi... Nama saya dan adik sebab kami yang sama-sama naikkan YanEz dulu...
Logo tu abang (Omar) yang buatkan untuk kami, bila kami mintak abang bagi idea untuk bagi gambar waktu nak buat sticker...
Slogan pulak adik bongsu (Mulia) yang bagi idea... Sebab dalam setiap brand, mesti ada trademark yang tersendiri katanya...
JADI... Dalam 1 logo tu ada hasil gabungan dari kami 4 beradik... =)

YanEz akan berehat untuk sementara waktu... Saya bukan mengalah dan saya bukan kalah... Saya berehat bukan kerana jualan saya tak laku, bukan kerana jualan merudum, bukan kerana pelanggan lari, bukan kerana kegawatan ekonomi dan BUKAN KERANA apa-apa pun... Tapi saya sendiri perlukan tempoh untuk berehat dan masa untuk diri sendiri... YanEz tak pernah turun dan masih baik malah semakin meningkat sekarang... Kalau baker lain kata nak capai income RM1000 seminggu tu payah dengan keadaan ekonomi sekarang, tapi YanEz tak pernah ada masalah dengan perkara tu... RM1000 seminggu (minimum) masih seperti biasa dan malah bertambah... Alhamdulillah... Itu rezeki Allah untuk kami kot... Kami sangat bersyukur.... Betul-betul bersyukur...


Alhamdulillah...Rezeki dari YanEz, saya dapat buat baking studio sendiri dan yang paling besar adalah YanEz dah bawa saya dan suami mengerjakan Umrah... 
Siapa sangka kan?? Kalau kita ada MATLAMAT HIDUP...InsyaAllah kita dapat capai apa yang kita nak... Siapa terfikir jual kek semata-mata nak pergi umrah?? Tapi itulah matlamat saya dengan YanEz dari dulu, memang niat saya nak kumpul duit YanEz untuk bawa kami ke tanah suci... Alhamdulillah dalam tempoh 2 tahun, impian saya termakbul dan terlaksana... Sempat kami ke sana sebelum YanEz berehat untuk sementara waktu...


YanEz hanya akan berehat untuk jualan kek-kek berhias... TAPI tempahan untuk PERAYAAN akan dijalankan seperti biasa... Jualan Perayaan bermusim, jadi tak akan rasa terlalu terbeban dengan komitmen tempahan...

Jangan risau kalau YanEz tutup... Banyak lagi baker barbakat kat Kuching ni... =) Tak kenal maka tak cinta... =)

2016... It's Time to Start a New Chapter

Assalamualaikum... 2016 akan berbeza dari tahun sebelum ni... Saya akan hidup seperti manusia biasa... keluar dari kelompok glemer dan bisnes... Bye bye dunia BAKING... =)

Yup!! Glemer... Tak perlu tunggu jadi artis untuk glemer, jadi baker pun dah cukup buat jadi glemer "SIKIT" sebab kita berurusan dengan ramai orang dan wajah mudah dikenali ramai... Kadang kala, jalan-jalan kat luar ada yang tegur, macam kenal, tapi saya tak boleh nak cam muka... Kesimpulannya, customer la tu... (^_^) Customer beratusan orang, jadi saya tak boleh nak ingat semua wajah-wajah diorang... Maaf ye akak-akan dan abang-abang... =)

Keluar dari zon bisnes, maksudnya pendapatan adalah seperti manusia biasa yang makan gaji... Dan bukan lagi LUAR BIASA... Kalau makan gaji, tengah bulan poket kosong... Kalau bisnes, poket kami sentiasa penuh... Alhamdulillah itulah rezeki... Takde istilah poket kering tau... Untuk hampir 3 tahun lebih kami dalam zon selesa, sekarang cuba biasakan diri untuk hidup seperti sediakala dan bersederhana... =)

KENAPA saya pilih jalan ni? Sebab Allah dah pilih jalan ni untuk saya... Sewaktu mengerjakan Umrah yang lepas... Ditanah suci saya betul-betul berdoa supaya Allah "BAGI PETUNJUK PADA SAYA UNTUK MEMILIKI KELUARGA YANG SEMPURNA, BAHAGIA DAN DIRAHMATI..." Sekarang... Allah duga kesihatan saya, dan mungkin ni jalan yang Allah tunjuk untuk saya... Nikmatnya bukan sekarang, tapi mungkin kemudian... InsyaAllah keberkatan tu akan nampak bila kita memelihara amanah Allah (Anak) dan keluarga sebaik-baiknya... Sibuk dan leka mencari wang dan mengabaikan tanggungjawab, saya tak nampak kebahagiaan walaupun hidup dalam kemewahan... 


Agak ramai komen negatif dan anggap saya ni separuh jalan bila stop bisness masa tengah-tengah nak maju... Tapi bukan itu... Saya yang alami, saya punya keluarga, saya punya anak....jadi saya yang faham semuanya... Memang betul...Rezeki saya mencurah-curah... Income RM1000 (minimum) seminggu adalah biasa... Tapi bukan itu yang saya nak... Ada sesuatu yang lain...saya ingin mencari kebahagiaan akhirat bersama keluarga... Saya nak jalankan tanggungjawab saya sebagai ibu dan Isteri yang saya dah abaikan hampir 3 tahun...

Dulu...pernah terfikir untuk berhenti kerja dan bisness... Gamble macam yang orang lain buat... Berhenti kerja untuk fokus untuk bisness... Tapi nampaknya itu bukan pilihan saya... Lain orang, lain rezekinya... Percayalah,.. Allah dah atur semuanya... Jangan sesekali samakan diri kita dengan orang lain... Jangan cuba untuk jadi orang lain... Rasakan sendiri dan jadilah diri sendiri... 

InsyaAllah... kehidupan kami 2016 akan dipermudahkan... Amin... =)


Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~