Tuesday, January 12, 2016

berNIQAB...


Umrah 2015
.
...Rasa hati.....
.


Ingin berubah menjadi yang lebih baik... Bukan sahaja menutup aurat dengan sempurna, tetapi kuatnya rasa hati ini ingin berniqab... Ketenangan dan kedamaian hati yang dirasai ketika beniqab sangat berlainan... Kelainan yang hanya dirasai bila kita benar-benar menyelaminya... 

Tapi pelbagai persoalan yang timbul bila kita nak memulakan sesuatu yang baik, tetapi agak bercanggah dari persekitaran sebenar kita... Malaysia... Bukan kebiasaan orang kita menggunakan niqab. Apatah lagi untuk berkerja, yang sememangnya tidak digalakkan a.k.a tidak boleh untuk ke pejabat... HALANGAN...

Bila halangan itu timbul... terbuka hati hendak meluahkan kepada seseorang, berkongsi dan bertanya pendapat... Bagaimana? Do and Don't? Nak dikongsikan niat dengan rakan biasa, sememangnya jawapan negatif yang akan diterima... Jadi, carilah dan mintalah pendapat dari orang yang menggunakan niqab itu sendiri...

Alhamdulillah... Allah buka jalan bila hambanya ada niat yang baik... Selepas beberapa orang dijadikan tempat bertanya, masih tiada jalan penyelesaian... Teringat pula kepada isteri kawan sekolah, yang baru sahaja mula berniqab beberapa tahun...


Apa pun yang kita buat... Semuanya bergantung kepada niat... Islam itu mudah dan Indah, tidak juga menyusahkan hambanya... Kita ada pilihan nk buat kerana wajib ataupun sunat... Kita tidak diwajibkan berniqab, tetapi boleh dibuat untuk tujuan kebaikan... Saya nak buat, sebab nak memelihara diri... Memelihara dari pelbagai faktor... Mungkin ada yang berpendapat, cukuplah dengan bertudung dan menjaga aurat lain dengan sempurna, kenapa perlu berniqab? KENAPA? Jawapan itu hanya ada pada saya... KENAPA? Mungkin saya boleh kongsikan selepas saya mulakan nanti... Sekarang belum lagi, kalau saya nak terangkan pun seolah-olah omong kosong dan tak berlandas... Akan saya perjelaskan perbezaannya SELEPAS saya menggunakan nanti... InsyaAllah... 
Ya Allah, berikan aku kekuatan untuk memulakan sesuatu yang baik...

Tentang masalah tidak boleh menggunakan ketika berkerja, saya dah bertanya dan minta pelbagai pendapat... Untuk mula berniqab memang tidak mudah... Memang susah... Memang berat... dan Memang banyak halangan... TAPI.. Kuatkan hati, tetapkan iman... Kekalkan kalau niat kita tu baik... Saya ambil keputusan, kalau saya mula berniqab nanti, saya akan menggunakan niqab kecuali waktu berkerja... Maksudnya, niqab tu akan ditanggalkan sewaktu di parking kereta pejabat dan dipasang semula ketika pulang diparking itu juga... Kalau ada yang nak komen... "LEBIH BAIK TAK PERLU KALAU MACAM TU"... Mungkin betul, saya tak boleh nak jawab apa kalau ada yang pertikaikan dengan jawapan tu... TAPI...tu je pilihan yang saya ada kalau betul saya nak buat... Ada pilihan lain tak? boleh bagi pendapat? InsyaAllah akan dipertimbangkan... Saya nak mula dari bawah...mula dari asas... Tolonglah support dan jangan condemn... 

Jangan Engkau Tanya Tentang Jalan Hidupku...
Di jalan Ini Terdapat Banyak Rahsia Kehidupan...
Ini Adalah Dunia Cita-Cita...
Aku Telah Menjual Hidup Ini Kepada Allah...
Kemudian Aku Berlalu Bersama Para Pemburu PETUNJUK....

Saya perlukan sokongan dari orang terdekat... SUAMI... Siapa lagi kalau bukan suami dan ahli keluarga sendiri...


No comments:

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~