Monday, January 18, 2016

Jiwaku Tenang... Anakku?



Alhamdulillah... Kehidupan kini lebih tenang... Syukur kalau itu yang suami rasakan... Tak ada yang lebih menenangkan selain memiliki keluarga bahagia... 

Tapi... Areej yang sedikit terabai sepanjang membesar agak Degil dan Suka melawan... Kena sabar membentuk semula sikap Areej... Areej memberontak kerana kurang mendapat perhatian dari kami sebelum ni... Saya yang sibuk 24 jam langsung tak ada masa untuk Areej, hanya mengharapkan suami menjaga setiap kali dirumah... Penjagaan ibu dan ayah tak sama, kena seimbang kedua-duanya... SEBAB? Biasanya ayah keras sikit dan ibu ni lembut... Kalau nak perkembangan anak seimbang, keras dan lembut kena ada serentak barulah balance... =)

Sekarang ni saya belajar nak terapkan didikan Rasulullah kat Areej... InsyaAllah ini cara sebaik-baiknya... 


Mendidik anak adalah perkara paling susah nak dibuat... Semua Ibu Bapa mahukan anak yang soleh dan bijak pandai... Kalau betul caranya, lahirlah seorang anak yang soleh/solehah yang mampu mendoakan kesejahteraan kita di akhirat. Tapi kalau tersilap, kitalah yang akan menanggungnya kelak... Diharapkan kami mampu membentuk Areej dan adik-adiknya kelak... Sebelum nak ubah anak, kena ubah diri sendiri dahulu..

InsyaAllah... =)



No comments:

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~