Thursday, February 4, 2016

Anak Anugerah Dari Allah

Kalau kita ingin mempunyai anak yang soleh dan membawa rezeki kepada keluarga, bermulalah dari diri sendiri terlebih dahulu... 
Jadilah ibu bapa yang soleh dan solehah yang boleh dijadikan contoh dan teladan untuk anak-anak yang bersih jiwanya... 
Tempoh kecil anak tersangatlah singkat, jadikanlah waktu yang singkat itu sebagai memori terindah untuk nya...

 

  1. Jangan MENIPU atau mengacah-acah perkara tak benar... 
  2. Jangan MENGUGUT apabila mengarah...
  3. Jangan MEMPERSENDAKAN... 
  4. Jangan BERKASAR... 
  5. Jangan MENINGGIKAN suara apabila menegur... 
  6. BERTOLAK ANSUR dengan anak... 
  7. BERPADA-PADA pada kemahuan... 
  8. AJAR bukan marah...
  9. ALIH perhatian apabila meronta, jangan dibiar atau diturut sahaja...
  10. CIUM dan PELUK anak selalu untuk berkasih sayang dan MELEMBUT hati...
  11. SALAM apabila buat salah...
  12. Ajar meMINTA MAAF untuk kesalahan...
  13. Biarkan untuk proses BELAJAR (expose sekeliling dan monitor), jangan semua DILARANG...
_____________________

Senarai saya tulis ni melalui apa yang saya baca... Setakat ni saya dah mempraktikkan apa yang saya tulis... Areej lebih mendengar kata saya dan lebih berlembut.. Tapi akan jadi luar kawalan apabila terlebih bermain... =) Bertentangan apabila bersama ayahnya...perangai Areej akan bertukar dan agak melawan... Mungkin cara anak dipengaruhi oleh cara oleh yang bersamanya... =) Tapi.... MUSTAHIL untuk kita 24jam mengawal emosi... Kadang-kadang tu, terlepas jugak suara saya meninggi dan tercubit Areej bila terlupa dan terlampau geram... Hihi... Tapi bila teringat, saya akan cuba berbaik semula dengan Areej... 

Apa pun, semua ibu bapa mahukan yang terbaik untuk anak-anaknya... Semua ibu bapa mahukan anak yang boleh mendoakan kesejahteraan diakhirat... Semoga kita semua mampu mendidikan anak-anak kearah kebaikan... InsyaAllah... =)


No comments:

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~