Wednesday, February 10, 2016

Banjir besar Kuching

Kali terakhir Kuching dilanda Banjir besar dan teruk kalau tak silap pada tahun 2009. Rumah nenek yang tak pernah banjir, dimasuki air pada masa tu. Teruk jugak kami mencuci rumah yang penuh dengan lumpur dan air kumbahan dari tandas yang masuk kedalam rumah... Pada masa tu, paras air sungai sehingga mencecah lebih dari 10m...

Kali ini, 2016 bacaan tertinggi sehingga 9 Februari adalah setakat 8.8m... harap-harap janganlah meningkat lagi. Risau kejadian yang tidak diingini berlaku. Kawasan rumah saya memang tak pernah banjir. Kampung Semariang batu...walaupun rumah saya terletak di kawasan tepi sungai. Alhamdulillah kami berada ditempat tinggi dan belum pernah mengalami banjir. Sepanjang 3 hari banjir ni, belum ada lagi berita kemalangan ataupun lemas saya tengok kat TV. Semoga semua kita berjaga-jaga dan pantau pergerakan anak-anak... Bermandi-manda di air banjir jangan sesekali. Sebab kita tak nampak apa haiwan dan binatang berbahaya yang ada kat dalam air tu... Lipan, ular, kala jengking... Aduhhh... Boleh membawa maut kalau terkena budak-budak... Berhati-hati lah semua ye..

Sekolah Areej pun tutup jugak, sebab air sungai di kawasan belakang rumah tu dah naik. Nursery Areej kat Kampung No.5, ni gambar sekitar kawasan sekolah Areej... Kalau tak familiar kat kawasan ni, gerun jugak nak merayau. Silap-silap salah pijak terus terjunam masuk sungai. Jalan raya dan Sungai sarawak kat hujung selepas pagar hijau tu dah sama paras... -_-



Paling ditakutkan penduduk sekarang adalah buaya... Buaya membiak dengan banyak sekarang ni kat kawasan sungai-sungai, dan dah banyak dijumpai merayau oleh orang awam.  Tak ada banjir pun dah banyak kes buaya menyerang penduduk. Apatah lagi dalam keadaan banjir sekarang, semua buaya dah mula naik ke darat mengikut arus sungai yang meningkat naik. menakutkan... Kalau tak silap, kes digigit buaya dah berlaku kat Kampung Tupong...


Apapun, Semua kena berhati-hati supaya tak ada perkara yang tak diingini berlaku... Take Care People...

No comments:

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~