Monday, February 1, 2016

ISLAM bukan MELAYU

Dah penat saya dengar orang sebut "MASUK MELAYU"... Islam bukan bangsa... Islam adalah pegangan hidup a.k.a kepercayaan a.k.a AGAMA... Jangan cakap seseorang yang mengucap 2 kalimah syahadah itu MASUK MELAYU... Tak pernah sesekali dia masuk melayu... Dia tetap Cina, India, Iban, Bidayuh atau apa-apa bangsa asalnya... Adatnya tetap sama... Keluarganya tetap sama... CUMA agamanya ISLAM... Hanya kebetulan di Malaysia, bangsa MELAYU beragama Islam. Perbetulkan perspektif tersebut... Jangan salahkan AGAMA jika manusia atau bangsa itu teruk...

Pandangan umum masyarakat dan kebiasaannya akan menyebut "Jangan MASUK MELAYU"... Melayu banyak pencuri, pembunuh, perompak... Kalau seseorang tu pencuri, perompak, perogol, penyamun, penipu dan segala jenis PE, itu adalah manusianya... Bukan agamanya... Cuma kebetulan apa yang kita nampak pelakunya majoriti berbangsa MELAYU...

KALAUpun ada yang terikut Adab Melayu setelah memeluk islam. Rasanya tak salah kalau yang diikutkan tu ke arah perkara yang lebih baik. Kerana ada jugak perkara yang baik untuk dicontohi dari bangsa melayu kerana mengamalkan cara hidup Islam..Sebab kebiasaannya adab melayu lama atau adab kampung memang lebih bersopan santun dan berbudi bahasa. Cuma dibandar ni je yang terlebih Up-to-date... "Western" katanya...

Lain bangsa, lain amalannya, lain gaya hidupnya... Contoh bangsa cina pun kadang-kadang lebih baik dari bangsa Melayu. Sifat rajin dan bersungguh-sungguh mereka dalam melakukan sesuatu pun selari dengan ajaran Islam dan boleh diamalkan oleh semua lapisan masyarakat. Sebaik-baiknya, janganlah memberi alasan untuk tidak memeluk agama Islam kerana bangsa dan sifat Rasis dalam diri...

Itu baru ISLAM DI MALAYSIA... dah banyak pertikaian... KALAU ISLAM DUNIA???
Majoriti dituduh PENGEBOM BERANI MATI... Nak jawab apa?? saya pun tak tahu...
Apa yang penting, cuma SATU... TAK ADA AGAMA YANG MENGAJAR UMATNYA UNTUK JADI JAHAT... SEMUA AGAMA MENGAJAR MANUSIA UNTUK JADI BAIK...
Yang JAHAT adalah manusia tu sendiri... BUKAN AGAMANYA... =)

Islam is a way of life, a complete way
Agama Islam adalah agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad  . Dengan agama inilah Allah menutup agama-agama sebelumnya. Allah telah menyempurnakan agama ini bagi hamba-hambaNya. Dengan agama Islam ini pula Allah menyempurnakan nikmat atas mereka...

مَّا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِكُمْ وَلَكِن رَّسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيماً
“Muhammad itu bukanlah seorang ayah dari salah seorang lelaki diantara kalian, akan tetapi dia adalah utusan Allah dan penutup para Nabi.” (QS. Al Ahzab: 40)

No comments:

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~