Wednesday, March 2, 2016

Sabah Day 3... "The Parent Trip"

Sambungan dari ENTRY --->>> Sabah Day 1 <<<
Sambungan dari ENTRY --->>> Sabah Day 2 <<<

Hari Ke-3 pun mak bangun awal jugak... Mungkin sebab mak tak selesa tidur, bila mak bangun awal, saya pun terbangun sekali sebab banyak sangat bunyi... (^_^)
Seperti biasa, Areej paling bersemangattttt!!!! Jum ikut macam Areej... =)


Jadual hari ni memang dah buat... perjalanan seperti kat bawah... =) Seperti biasa yang bertanda MERAH tu terpaksa dibatalkan disebabkan sedikit masalah. 



Jam 7 pagi kami ke pasar Gaia dulu untuk jalan-jalan carik buah tangan... Pasar gaia ni banyak jual perhiasan mutiara... =) Silalah membeli ye... (^_^) Saya tak beli sebab saya tak minat perhiasan, beli set pin tudung mutiara je untuk guna Hari Raya nanti... Hihi... Pasar minggu ni panjang, lapar jugak perut jalan-jalan sebelum sarapan... Menyesal tak sarapan dulu... =/ lepas selesai pasar ni, kami gerak ke Mari Mari Cultural Village...




Dari Pusat KK menuju ke Mari Mari Cultural Village (MMCV) dalam 20KM, 30 minit dah boleh sampai. Sebelum buat jadual perjalanan, saya dah google jarak, harga dan keadaan tempat tu... Sewaktu google dulu, tak pasti kat mana saya baca cuma RM25 seorang. TAPI bila sampai kat MMCV, terkejut beruk bila diorang kata bayaran masuk RM85 seorang... Ya Allah!!! Macam mana saya boleh silap? Kesian mak bapak penat dalam kereta dengan harapan bila sampai sini dah boleh jalan-jalan... Atas nasihat mak saya, mak suruh cancel je... Walaupun duit cukup, tapi membazir bayar RM85x5orang (RM425) untuk MMCV, tak berbaloi sebab Sarawak pun ada Cultural Village jugak, budaya pun lebih kurang sama... Baiklah kalau macam, tu lega sikit hati ni sebab saya risau diorang kecewa sebab dah jalan jauh sampai sini...

Memandangkan MMCV dah cancel, saya kena cari aktiviti lain untuk tampung masa yang kosong tu. Saya tak nak masa dibazirkan tanpa buat apa-apa... Dari waze, saya terbaca ULU KIONSOM WATERFALL (UKW), tempatnya cuma 350M selepas simpang MMCV, 5 minit je... Alhamdulillah... Syukur sebab ada jugak perkara yang boleh dibuat... Kami semua tak bekal pakaian, jadi kami semua temankan Areej mandi air terjun dulu... =)


Comelkan Areej? Rasa macam tengok anak tarzan... Hihi... Dekat nak 1 jam kami lepak sini sambil makan-makan kuih yang kami beli di pasar minggu.. =) Air terjun sini cantik, cuma tak berapa best sebab Sabah sedang kemarau menurut pemandu teksi yang kami tumpang semalam. Jadi sungai-sungai dan air terjun memang kekurangan air dan kering. Air terjun yang kami pergi ni pun tak berapa deras, jernih dan cetek airnya. Sebab tu dapat biarkan Areej mandi sendirian... =)

Dari Ulu Kionsom Waterfall (UKW), kami gerak ke Lok Kawi Wildlife Park (LKWP), menggunakan jalan yang sama, jadi tak menyimpang di kawasan lain...
Boleh rujuk kat waze,  kalau gerak dari UKW ke LKWP dalam 28 KM, lebih kurang 40 minit...
Tapi kalau gerak dari Pusat Bandar ke LKWP sama dalam 28KM jugak... =) Bayaran Masuk LKWP RM10 seorang, sediakan wang ye... =)

Kalau datang ke Sabah dengan anak-anak, bawalah diorang ke LKWP, seronok diorang tengok haiwan liar banyak kat sana... Tak tau anak orang lain, tapi Areej memang seronok. Areej ni kan pencinta haiwan... Semua haiwan diberinya makan... Tak cukup dengan buah, diberinya popcorn... (^_^)


Sewaktu kunjungan kami di LKWP, ada beberapa kawasan ditutup untuk penambahbaikan.. Kandang ular, Kandang Burung dan Persembahan Gajah... Takde rezeki Areej lah nak tengok 3 jenis tu... =) Keluasan tempat ni agak besar dan perlu berjalan jauh. Tapi sepanjang kami berjalan kat dalam tu, Areej langsung tak minta untuk didukung. Dia berjalan sendiri dari awal sampai habis. Dari situ kami faham yang Areej betul-betul gembira sehinggakan dia boleh lupa pasal penat... Tapi, bila dah balik, masuk je dalam kereta Areej minta susu dan terus tidur tak sampai 5 minit... Penat yee... Kesian Areej... (^_^)


Lepas ke LKWP, kami singgah makan tengah hari dan terus balik ke hotel untuk berehat sekejab.. mak dan bapa dah kepenatan... Kesian diorang... Malam tu pulak, seperti biasa...makan seafood kat sekitar waterfront berdekatan hotel... =)


Tak dinafikan, makanan laut sabah memang MURAH!!! Tapi untuk makan setiap malam memang saya tak lalu. Malam ke-3 mak bapa masih lagi nak makan seafood, saya dah tak lalu cuma dapat makan mee goreng dan air sejuk je.. Huuuu...

Malam ni, malam terakhir kami kat Sabah... Esok petang dah berangkat balik ke Kuching... Semoga ibu bapa kami gembira sepanjang 3 malam kat sini... InsyaAllah... =)

Esok sebelum ke KKIA, kami singgah kat Imago Shopping Mall... Jalan-jalan cuci mata dan beli pakaian untuk kami semua... Syukur Allah murahkan rezeki kami dan permudahkan segala urusan kami kat sini... Alhamdulillah... =)


No comments:

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~