Thursday, March 17, 2016

SAEKOM... SAMEKOM... Aduhhh....

Saya nak tulis status ni malam tadi... Tapi tak dapat sebab rumah takde internet... Terpaksa tunggu masuk ofis pagi ni baru dapat menulis...


Asal tgk TV3... Cerita pkl 7... Tundukkan Playboy Itu... Mesti ada benda yang tak sedap nak dengar kat telinga... Agak Annoying laaa.. Tapi apa boleh buat disebabkan minat, ku layan jugak tengok sampai habis... 
Susah ke nak sebut sampai habis ASSALAMUALAIKUM.... Satu perkara yang tukang buat cerita tak titik beratkan... 

Sepanjang cerita perempuan tu dok sebut SAEKOM... SAMEKOM... SAEKOM... SAMEKOM... Macam tu ke dia bagi salam tiap hari sampai terbawa-bawa ke perwatakan dia kat dalam lakonan? ASSALAMUALAIKUM... Sebutan ringkas tapi maksudnya dalam... Banyak pahala kalau sebut betul-betul, kenapa nak sebut macam orang tak cukup makan? Aduuuuuiiii....

SAMEKOM bermaksud CELAKA KAMU

____________________________

Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah: “Salam (selamat)”. Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yang buruk). (Surah Az-Zukhruf :89)
Firman Allah SWT: Selamat sejahteralah kamu berpanjangan, disebabkan kesabaran kamu. Maka amatlah baiknya balasan amal kamu di dunia dahulu.. (Surah ar-Ra’d : 24).
Lafaz  سَلاَمٌ عَلَيْكُم = “salamun alaikum” dalam ayat al-Quran tersebut tiada alif lam (ال) - (as-salam). Maka diharuskan mengambil “as salam” sebagai lafaz singkatan dan meninggalkan “alaikum”.

ASSALAMUALAIKUM bermaksud SELAMAT SEJAHTERA KEATAS KAMU

____________________________________________

Kalau orang dah bagi salam... Kita pun kena jawab dengan betul... Suami saya pernah tanya kenapa ada banyak jenis jawab salam... Hihi... Biasalah mualaf, semua benda diorang nak tahu... Ni jawapan dia...

Hukum MEMBERI salam ialah SUNAT MUAKKAD.. dan hukum MENJAWAB salam ialah WAJIB..

1. WAALAI KUM SALAM - Maksudnya SEJAHTERA KEATAS KAMU.. 
2. WAALAI KUMUS SALAM - Maksudnya SEGALA SEJAHTERA KEATAS KAMU (banyak)
3. WAALAI KUMMUS SALAM - yang ni memang tak ade makna..

Senang je kan??? Praktikkan lah sebut dengan cara yang betul... Dengan mudah kita dapat pahala... Dengan mudah jugak kita tak dapat pahala... Sekian... =)

**Perhatian: Kalau anda terasa, anda perlu ubah, bukannya meroyan di ruangan komen kerana ia akan menjatuhkan maruah anda sendiri. 
Assalamualaikum... =)

2 comments:

@N'SyifaVera said...

Hahahaha..samekom...alegik kmk ngan org merik salam gia koh...

Nurhayati Morshidi said...

yala heran kak... apa la ssh gilak nk sebut full... dlm TV gk ya... utk tontonan semua org bah... mun miak kecik dgr mesti terikut2 oleh nya...

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~