Friday, August 26, 2016

Luaran itu Hati

Assalamualaikum... Pernah tak korang kutuk kawan-kawan kat FB, IG, Twitter atau kat mana-mana media sosial??? PERNAH kan!!!! TIPU kalau kata TAK!!!

Biasanya akan terjadi kat golongan yang nak berubah tapi timbul tenggelam... YUP!!! Timbul tenggelam... Kadang-kadang terasa diri sendiri macam tu jugak... Payah nak kawal nafsu dan keinginan hati... SUSAH sangat... Salut dengan golongan yang betul-betul berubah down to earth... Maksud saya NO SELFIE & NO OVER FASHION...

Perasan tak? Ni bukan nak kutuk ye... Pandangan masing-masing dan mungkin pandangan orang lain jugak... Perasan tak?? Golongan berpurdah zaman sekarang suka selfie tunjuk mata guna lense colorful, celak dan eyebrow cantik terbentuk... Perasan tak?? Tak semua, tapi ada segolongan yang macam tu... HAAAAA!!!! Jenis ni la yang saya kata berubah timbul tenggelam... Berubah yang tak ready betul-betul nak berubah...


👀 Siapa aku... Jangan kau Hina 💬
👀 Siapa dia... Jangan kau Hina 💬
Mula 1 👠 langkah, lebih baik dari  duduk diam tanpa Mula 🏃


Gambar contoh
Benda tu lah yang saya rasa kat diri sendiri... Payahhhhhh betul-betul nak tutup aurat... SEBAB KEINGINAN PADA FESYEN MASIH KUAT... Minat tu tak pernah pudar... Bukanlah fesyen pelik-pelik, tapi rasa nak bergaya tu masih ada... Kalau nak jadi MUSLAMAH 100% memang payah nak bergaya... kan kan kan??? =) Ada je fesyen untuk muslimah, tapi tak secantik fesyen biasa... =)

1 NM... Pelbagai rupa...
Saya boleh datang dalam pelbagai imej... Kadang-kadang saya sendiri tak kenal personaliti diri... Semua tu datang ikut keinginan hati dan mood... Tapi Alhamdulillah, walau apa pun gaya yang saya nak guna, saya akan CUBA titik beratkan AURAT... Yang penting tutup punggung & dada, sebab Addin paling tak suka kalau baju saya ketat bahagian tubuh... Tak susah nak BUNGKUS aurat, tapi SUSAH nak TUTUP aurat... 

Proses mengenali & penyesuaian... Proses mengenali perwatakan baru dan menyesuaikan diri dengan perwatakan baru... Kalau hati tak kuat, akan tersasar dari laluan... Kalau kuat dan Istiqamah, InsyaAllah akan sampai ke penghujung hingga habis... 

Adalah normal untuk mengalami gangguan setiap kali perubahan... Benda command, perubahan emosi setiap kali datang bulan... Perkara yang jadi tiap bulan pun masih payah nak kawal emosi diri... Apatah lagi perubahan yang pertama kali berlaku dalam hidup?? SEMPURNAKAN diri...

Addin selalu tanya kat saya bila tengok perempuan yang tak jaga aurat... Perempuan tu tak sayang suami ke? Sebab sanggup biarkan suami dia masuk neraka gara-gara tak tutup aurat... Payah jugak saya nak jawab... Diam dan berfikir je lah... Addin ni muslim convert, jadi paham je lah... Bila dia nak belajar, dia akan banyak membaca... jadi pemahaman dia memang lurus dan bersih... Kita yang azali lahir Islam ni yang sepatutnya lebih faham dari diorang...


Semoga saya sendiri dan kawan-kawan yang lain ISTIQAMAH untuk menjaga aurat... SUSAH tapi mesti CUBA dan BELAJAR.... Kalau tak mula, sampai bila-bila pun tak buat... Dari susah dan payah tu, akan timbul kebiasaan dan menjadi mudah... InsyaAllah.... Semoga dipermudahkan segalanya...

Take care People... =)

No comments:

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~