Monday, November 14, 2016

Wisdom Teeth Nightmare

Assalamualaikum... Ni LATE entry, sebab baru ada masa nak update... 😄 Bedah dan saya macam dah serasi je kan... Sikit-sikit sakit dah kena potong... Kalau nk kira ni dah kali ke tiga...

1. Beranak, 21.10.2013
2. Cholecystitis, 13.12.2013
3. Wisdom tooth, 26.10.2016

Sampai saya sendiri dah naik fobia bila dengar hal potong-potong... Sakit owwww... Bukan nya sedap...
Ni pasal gigi seketul pun dah kena potong lagi... Nasib kecik je...tp stress jugak nak jaga sakit gusi dan muka lebam seminggu... Ni gambar sebelum dan selepas cabut gigi... yang selepas tu, muka dah mula senget sebab ubat bius... hihi...


Wisdom teeth (Gigi Bongsu) ni kira gigi terakhir yang tumbuh sepanjang hayat kita... Tapi tak semua orang ada gigi tu. hanya insan terpilih je dapat... Hehehehhe....
Dia akan tumbuh kat hujung skali rahang/gusi... Kalau jenis yang ada rahang panjang, tak ada masalah. Tapi kalau rahang pendek atau gigi geraham lain dah cukup besar memenuhi ruang dan sempit untuk gigi bongsu membesar, ni yang akan mendatangkan masalah bila gigi bongsu tak boleh nak keluar dengan sempurna (Impacted tooth).

Gigi korang yang mana satu?
Jarang nak dengar gigi bongsu ni membawa kebaikan. Biasanya memang akan bermasalah sebab gigi tu akan tumbuh menyenget, gigi tak keluar sepenuhnya, dan gusi separuh yang menutup gigi tak keluar tu akan menjadi tempat pembiakan bakteria. Akhirnya jadilah makanan tersangkut, gigi membusuk, mulut berbau dan SAKIT GIGI!!! Arhhhgggg...


Penyelesaian cuma satu je... CABUT dan buang... Kalau dia tumbuh normal, mudah je nak cabut... TAPI kalau yang tumbuh melintang, huihhhh... Segala pisau masuk dalam mulut untuk belah gusi tu sampai ke belakang sebab nak keluarkan... Masa doktor belah segala dalam mulut tu memang la tak sakit... yang sakitnya SELEPAS... Sampai seminggu saya kembang sebelah muka, sampai nak keluar rumah pun payah sebab pelik muka kembang dan tak boleh nak guna tudung pun. Gusi belah cabut tu kalau terkena impact sisi tudung sedap woiii... rasa macam makan penampar... 😄
TAPI, tak semua orang akan mengalami kembang, kawan saya cabut tak kembang pun. Saya ni je yang kembang sampai seminggu... 😒 Doktor kata takde infection, sihat je dan makan painkiller on time.. 😄


Baruuu nak reda kembang seminggu, kena datang balik hospital sebab nak buka jahitan lepas cabut tu... Dari sakit dah hilang, terus sakit balik bila doktor cabut benang dari isi...😒 Sebenarnya, sakit atau tidak tu semua bergantung dengan isi sendiri... Sama ada isi kita cepat baik ke tak... Saya ni jenis isi lambat sembuh, jadi sakit dan proses sembuh tu memang makan masa sikit...

Lepas belah dan buang gigi tu, kena jaga betul-betul, jangan sampai membusuk dan bernanah. Saya tak boleh nak kumur dengan air ubat yang hospital bagi sebab terlalu pedas dan pahit... Saya buat air garam PEKAT dengan air panas je untuk kumur dan kemam kat belah gigi tu, nisbah (1garam:1air)... Air garam membantu jugak untuk cepatkan proses kecut dan kering... Setiap kali lepas makan dan minum saya akan kumur.. Jadi saya buatkan sebotol mineral kecik GARAM PEKAT untuk kumur bila-bila masa. Tak perlulah nak bancuh tiap kali... 😄

Sekarang Alhamdulillah dah masuk 4 minggu... Nampak macam dah baik sepenuhnya, cuma saya masih tak makan guna gigi belah dicabut, sebab masih terasa lagi gusi tu lembik. Risau pulak nanti sakit balik... Tunggu 1-2 bulan dulu nak bagi gusi kat dalam betul-betul sembuh, baru guna untuk makan. Memang betul kat luar kita tengok dah sembuh, tapi bahagian dalam yang kita tak nampak kan, baik kita jaga... 😄

Take Care people... =)
**Gambar google ye, tak nak la bagi gambar gigi saya. kantoi pulak nanti nampak buruk... 😝😝😝

Wednesday, November 2, 2016

Selera makan anak dari 0 > 10 kali ganda!!!

Assalamualaikum... Hari ni nak share pasal selera makan Areej yang naik 10 kali ganda dari biasa... Luar biasa, sebab sebelum ni Areej susah gila nak makan... Kalau nampak dia nak makan nasik seminggu sekali pun dah cukup bagussss sangat... Areej ni jenis kuat menyusu je, jadi kalau tak makan pun tak apa kata orang... Tapi saya tetap risau Areej tak dapat zat yang cukup dari susu..

Sebelum ni dah try supplement macam-macam jenis dan ubat cacing, tapi macam tu jugak takda perubahan dengan selera Areej...

Nak dijadikan cerita, minggu lepas Areej kena ruam teruk. Bermula dari bahagian pampers, lepas 2 hari melarat ke seluruh badan. Areej ni jenis eczema yang teruk dan kulit memang agak sensitif. Dari masalah kulit tu melarat infection sampai jadi cirit birit... Masalah Areej memang dah faham sangat sebab dah terbiasa. Cuma ada 2 ubat yang WAJIB ada dalam simpanan harian... HEXBIO dan PHYSIOGEL untuk ruam Areej... Masa tu, dua-dua sekali dah habis stok, terpaksa pecut ke farmasi dan beli dua benda tu.
Sampai kat farmasi, terfikir pulak nak tanya pasal ubat selera makan. Saya bagi tau kat farmasi, nak multivitamin paling bagus untuk tambah selera makan budak 3 tahun. Diorang suggest Bio+ Junior Multivitamin, RM40 untuk 60 biji... Mahal jugak, tapi tawakal je harap-harap ada perubahan dengan selera Areej.


Masuk je kereta saya terus bagi 4 biji ikut apa yang tulis kat botol... Hari pertama belum nampak perubahan. Keesokan hari dan hari-hari seterusnya baru nampak... Sekali areej nak menyusu sampai 2 botol (10oz+10oz), selang masa lepas tu dia makan nasi, makan mee, makan buah, mintak itu, mintak ini.. Selera dia memang membuak-buak, tapi saya pantau sebab risau kalau terlalu kenyang nanti Areej muntah... Bagi selang masa untuk perut berehat barulah bagi lagi makanan lain kalau dia mintak. Alhamdulillah, seronok bila tengok Areej jadi kuat makan, sebab sebelum ni saya risau Areej nampak kurus dari budak-budak lain. Cuma 2 hari saya bagi Areej makan 4 biji... Sekarang dia makan 1-2 biji je, nanti perlahan-lahan boleh hentikan vitamin tu kalau dia sendiri dah nak makan... =) Sekarang ni tujuan saya bagi untuk bukak selera makan dia je, bukan untuk bergantung sepenuhnya pada vitamin tu.


Lupa pulak nak bagitau... Hexbio ni memang bagus dan wajib ada dalam simpanan peti sejuk. Untuk merawat masalah perut kanak-kanak atau kita sendiri sebelum melarat jadi teruk. Saya tahu ni pun waktu Areej Admit jangkitan Rota Virus, sepanjang dihospital memang doktor bagi Hexbio untuk hentikan muntah dan cirit-birit Areej... Alhamdulillah sampai sekarang saya pastikan stok ni tak putus... Bukannya apa, nama pun budak-budak, kita tak tahu apa yang dia sentuh dan masukkan dalam mulut, kita tak dapat nak pantau dia 24jam mcm CCTV. Lagipun hexbio senang nak bagi, campur je dlm susu atau air minuman dia, cepat je perut tu sembuh... =)
InsyaAllah, kita sebagai ibu Ayah ni usaha yang terbaik je untuk anak-anak. Semoga mereka membesar dengan sihat sempurna... InsyaAllah...


Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~