Friday, January 6, 2017

Areej Masuk Sekolah

Tahun 2017 ni... Umur Areej 3 tahun 2 bulan... 3 Januari 2017, Areej dah daftar masuk sekolah... 😃😃


Nampak comel je kan bila guna uniform... Lucu pulak tengok... Tapi, dalam lucu tu sebenarnya hati saya sebak... Rasa macam tak boleh nak terima hakikat yang anak semakin membasar. Rasa macam baru semalam lahirkan dia dan terkejut tiba-tiba dah sekolah. 😢😢😢

Hari pertama, ibu bapa boleh ikut anak-anak masuk ke kelas sehingga 8.30 pagi. Saya memang bersama dengan Areej sebab nampak dia masih takut-takut dengan persekitaran yang baru. Bila Areej dah ok dan mula bermain dengan kawan-kawan, barulah saya dan Addin balik.
Sepanjang temankan Areej sesuaikan diri, air mata saya tak henti-henti nak keluar, rasa sayu bila fikir... "Anak aku dah besar"... Mungkin inilah yang dirasa oleh semua ibu bapa kat anak pertama... 😔😔


3 tahun 2 bulan... Kalau ikut bulan, memang Areej ni masih kecik. Tapi kalau ikut tahun, Areej dah masuk kelas kanak-kanak 4 tahun... Banyak yang bagi komen terlalu awal sekolahkan Areej di usia 3 tahun...dan sebaik-baiknya hantar ke PlaySchool dulu... Entah, saya cuma tak nak Areej buang masa bermain 24 jam... Sekarang walaupun dah sekolah...dalam belajar pun masih lagi ada bermain untuk budak-budak Taska.. Sebab tu saya rasa tak ada masalah untuk hantar Areej sekolah awal... Cuma nampak Areej penat bila balik rumah. Balik je sekolah terus mandi, menyusu dan tidur...

Kenapa saya pilih Little Caliph? Sebab saya sedar tahap ilmu agama saya dan Addin macam mana... Sedih bila kenangkan diri sendiri... Dalam kehidupan, didikan agama tu sangat penting...
Addin mualaf, saya pulak entah berapa % je ilmu yang ada. Saya risau didikan agama untuk Areej tak cukup dari kami... Jadi sebab itulah kami hantar Areej Ke Little Caliph yang semua orang tahu mereka menekankan didikan agama untuk kanak-kanak... Sekurang-kurangnya ilmu tu Areej boleh dapatkan dari sekolah.

Bukan kami saja-saja je nak SHOW OFF hantar anak ke sekolah macam ni... Tapi ada sebabnya... Cerminkan diri kita sendiri... Tengok apa jadi kat kita bila ilmu dan iman kita tak sempurna... Kita mudah terpesong dan lalai... Itu yang saya takutkan...

Zaman semakin moden, minda anak-anak pun semakin moden... BANYAK sangat dugaan yang menunggu mereka membesar kat luar sana... SERAM kalau difikirkan... Jadi, untuk persediaan menghadapi dunia luar, saya nak siapkan hati dan minda mereka dengan ilmu yang baik... InsyaAllah...
Bukan nak salahkan parent kita tak sekolahkan kita baik-baik. Diorang dah buat yang terbaik untuk kita, cuma kita sendiri yang tak pandai menilai perkara baik dan buruk...

Kehidupan anak nanti kita tak boleh nak kawal macam CCTV 24jam, apa yang kita mampu buat cuma berikan mereka asas yang sempurna. Itulah yang saya cuba buat untuk Areej dan adik-adik dia nanti... Dalam otak cuma fikir, apa jadi kat dia bila dah besar???

Semoga Areej membesar menjadi anak yang soleh dan taat pada orang tua... InsyaAllah



No comments:

Istighfar

ISTIGHFAR, kalimah yang sangat pendek, memiliki makna yang sangat dalam, sangat indah dalam hidup kita dan memiliki 2 makna.

1. Setiap kali kita mengucap Astagfirullahal'adzim, bererti kita memohon ampun dan maaf daripada Allah, minta ditutupkan aib kita. Semakin kerap kita beristighfar, semakin bersihlah kita dari dosa, kesalahan dan keaiban. Sebab itu Allah menyukai hamba yang beristighfar, kerana tak satu pun antara kita yang bersih dari dosa. Maka beristighfarlah agar Allah mengampuni dosa, kesalahan dan menutupi aib kita.

2. Setiap kali beristighfar, bererti kita brsungguh2 mohon daripada Allah agar memperbaiki hidup kita, menguatkan aqidah kita, membuat kita nikmat dalam ibadah khusyuk dan menjadikan akhlaq kita mulia.

Wallahualam~~~